مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
آمار و ارقام مربوط به حالت ضبط تصاویر در دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:55

مساله انتخاب بهترین حالت ضبط ، یک مبحث دنباله دار و ناتمام در صنعت نظارتی است . برخی ها بر این باورند که ضبط تصاویر بر اساس تحرک  تنها راهی است که می توان استفاده کرد .

زیرا ضبط تصاویر به صورت بی وقفه در واقع به معنی هدر دادن فضای هاردیسک است و تا حد زیادی زمان بازبینی را طولانی تر می کند . اما برخی ها مخالف استفاده از حالت ضبط تصاویر بر اساس تحرک هستند . زیرا ممکن است این حالت ضبط نتواند برخی رویداد های مهم را ضبط کند .

برای آنکه بدانیم که نصب کنندگان در واقع سیستم ها را چگونه نصب می کنند ، از آنها پرسیدیم برای ضبط تصاویر ، شما معمولا کدام حالت را استفاده می کنید . 

این چکیده ی پاسخ آنهاست .

پاسخ نصب کنندگان :

بخش عمده ای از نصب کنندگان (63%) ضبط تصاویر بر اساس تحرک را سه برابر بیشتر از کسانی که موافق ضبط بی وقفه بودند . ترجیح می دادند . مابقی در حدود 15.5% استفاده از ضبط فرآینده / سرعت بالا ، ضبط بی وقفه با سرعت پایین و ضبط سریع در هنگام تحرک را ترجیح می دادند . 

ضبط تصاویر بر اساس تحرک :

اکثر نصب کنندگان تنها از حالت ضبط بر اساس تحرک استفاده می کنند و مهمترین دلیل انها صرفه جویی در حافظه هاردیسک است .

معمولا صحنه های ضبط شده و مخصوصا صحنه های راهروها و پلکان ها تنها در 30 % اوقات یا کمتر ، شاهد تحرک هستند .

ضبط تصاویر بر اساس تحرک در این محیط ها دارای این مزیت بالقوه هستند که می توان تعداد هاردیسک های لازم برای ضبط تصاویر را کمتر نمود یا مدت زمان نگهداری ویدئوهای آرشیو شده را افزایش داد . برای مثال صحنه هایی که دارای 50 % تحرک هستند ، ممکن است به طور نظری نیاز به هاردیسک را به نصف کاهش دهند  یا مدت زمان نگهداری ویدئو را دو برابر کنند .

برخی کاربران شاید ترجیح دهند که مدت زمان نگهداری ویدئوهایشان افزایش یابد و برخی هم صادقانه ترجیح دهند که با استفاده از درایو های کمتر ، در هزینه های خود صرفه جویی کنند . این گونه صرفه جویی ها در سیستم هایی که تعداد زیادی دوربین دارند ، بسیار قابل توجه است .

یکی دیگر از مزیت های ضبط تصاویر بر ساس تحرک ، که بارها به آن اشاره شده است که این حالت از ضبط ویدئو موجب می شود تا اپراتورهای کمتری برای بازبینی ویدئوها درهنگام یک اتفاق موردنیاز باشد . در این صورت ، برخلاف ضبط تصاویر به صورت بی وقفه ، اپراتورهایی که در ویدئوهای دارای تحرک را مشاهده می کنند که این امر می تواند تا حد بسیار زیادی حجم ویدئوهای موردبازبینی را کاهش دهد . لازمه این امر آن است که تشخیص تحرک فعال باشد و به خوبی عمل کند . و این یکی از نگرانی هایی است که کاربران موافق ضبط بی وقفه ، آن را مطرح می کنند . 

اما نصب کنندگانی که موافق ضبط تصاویر بر اساس تحرک هستند . این موارد را در پاسخ مطرح می کردند .

معمولا این امر به هزینه ذخیره سازی و همچنین به محیط بستگی دارد . در اکثر موارد نیازی نیست  که به صورت بی وقفه تصاویری ازپلکانی داشته باشیم که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد .

اکثر مشتریان ما تعداد زیادی دوربین مدار بسته نصب می کنند و تمایل دارند که ویدئوهای خود را دست کم برای 30 روز ذخیره می کنند . و کیفیت ویدئو نیز بالا باشد بر اساس تحرک استفاده می کنیم تا به انها کمک کنیم به اهداف خود دست یابند و هزینه ذخیره سازی آنها نیز در محدوده بودجه شان باقی بماند .

از نظر ما عاقلانه تر این است که از فعالیت ها ویدئو داشته باشیم و نه مناظر وسیعی که هیچ چیزی برای مشاهده کردن در آن نیست .

با این کار می توان در فضای ذخیره سازی صرفه جویی نمود . و رویدادها را زودتر پیدا نمود .

قسمت عمده ای مشتریان ما علاقه مند هستند که ویدئوها را برای موارد قانونی و دادگاهی استفاده کنند . 

آنها همچنین نگران هزینه های ذخیره سازی و اندازه فایل ها هم هستند که ویدئو ها را برای موارد قانونی و دادگاهی استفاده کنند . آنها همچنین نگران هزینه های ذخیره سازی و اندازه فایل ها هم هستند . ضبط تصاویر براساس تحرک موجب می شود تا هنگامی که نیاز است ترکیب خوبی از ویدئو های ضبط شده داشته باشید و وقتی هم که نیازی نباشد ، در فضای ذخیره سازی صرفه جویی کنید .

در بیشتر موارد به طور موثری از فضای ذخیره سازی استفاده می شود . کار جستجو را نیز آسان تر می کند و مجبور نیستید که در زمان هایی که هیچ اتفاقی در ویدئو نمی افتد  . آن را بازبینی کنید مخصوصا در تصاویر مکان هایی که تنها 12 ساعت در روز باز هستند .

ضبط تصاویر بر اساس تحرک راهی کار آمد بری بهینه سازی ویدئوهای  ضبط شده است .

این ویژگی بسیار مهمی است که وقتی به دنبال ویدئوهای مربوط به رویدادهای جالب هستیم ، می توانیم به راحتی و به سرعت ، آنها را پیدا کنیم .

چرا باید از یک اتفاق خالی ویدئو ضبط کنیم ؟ با یک تنظیم مناسب قبل و بعد از ضبط ویدئو می توان تمامی موارد را پوشش داد .

چرا باید فضای هاردیسک را اشغال کنید و ویدئوهایی را ببینید که در آن هیچ اتفاقی نمی افتد ؟

ضبط پیوسته :

حامیان ضبط پیوسته اصلی ترین دلیل گزینش این نوع ضبط را تقاضای  مشتریان عنوان می کنند . صنایع شهری و زیرساخت های حیاتی ، متقاضی ضبط پیوسته در تمام ساعات هفته می باشند . این تقاضا در برخی از موارد ناشی از الزام مقررات موجود و در سایر موارد صرفا به این دلیل است که سازمان های بزرگ توانایی تامین مالی این نوع از تقاضا را دارا هستند  . علاوه بر این ، بسیاری از سیستم های شهری عمدتا از دوربین های PTZ (دارای سه عملکرد چرخش ، مایل شدن ، و زوم) استفاده می کنند . و از آنجایی که دوربین ها دائما در حال حرکت هستند ، دیگر ضبط مبتنی بر حرکت موضوعیت نمی یابد .

مشتریان ما برای مقاصد ثبت شواهد , عموما متقاضی ضبط پیوسته هستند " این مسئله در مورد مشتریان مختلف متفاوت می باشد . ما استفاده بیشتر از ضبط تقویت شده را در دستور کار قرار داده ایم ، ولی در مورد فرودگاه ها ، تصفیه خانه های آب ، و تاسیسات بزرگ شهری ، ضبط پیوسته مورد درخواست مشتری می باشد . 

اغلب مشتریان می خواهند که هرآنچه در برابر دوربین رخ می دهد ثبت شود . برخی از آنان به دلیل الزام قانونی باید یک ذخیره ضبط حداقل سی روزه داشته باشند و به همین لحاظ ضبط مبتنی بر حرکت گزینه آنها نمی باشد . هم چنین از آنجایی که قیمت حافظه بسیار ارزان شده است . مشتریان حاضر هستند برای حافظه اضافی کمی بیشتر پرداخت کرده و در عوض به میزان یک هفته ضبط اضافی داشته باشند .

عدم قابلیت اطمینان درعملکرد  تشخیص حرکت ویدئویی و نگرانی از ضبط نشدن برخی از رخدادها ، عمده ترین دلایل گزینش این نوع از ضبط ویدئویی می باشد . به اعتقاد ما بخشی از این نگرانی ناشی از تجارب اولیه کاربردهای تشخیص حرکت ویدئویی است  که از عملکرد خوبی برخوردار نبودند . با این وصف با توجه به این که ویژگی تشخیص حرکت در اغلب دوربین ها بکار می رود . اکنون طراحان شبکه با چالش جدید شناخت عملکرد مدل های مختلف دوربین ها نیز مواجه هستند . چه در بین سازندگان مختلف و چه در بین مدل های مختلف یک سازنده تامین عملکرد تشخیص حرکت از جانب سرور شبکه نیز امکان پذیر است . البته به بهای اشغال بیشتر CPU .

ما نمی خواهیم چنین ریسکی را بپذیریم که به واسطه سرعت ثبت پایین رخدادی به درستی تشخیص داده نشود و از دست برود . قیمت حافظه اکنون از همیشه ارزان تر است  و مانند گذشته قابل توجه نمی باشد . 

من همواره نگران از دست دادن یک رخداد به واسطه بکارگیری ضبط مبتنی بر حرکت هستم ، اگر چه این نگرانی قاعدتا بی مورد است . ما در گذشته که این عملکرد توسط VMS (حافظه مجازی) صورت می گرفت . و سرور از مشخصات ضعیفی برخورردار بود . با این سیستم مشکلاتی داشتیم ، زیرا بار زیادی به CPU  تحمیل می شد . با بهره گیری از دوربین هایی که خود عملکرد تشخیص مبتنی بر حرکت را داشتند . بار CPU کاهش یافت . ولی در آن زمان این عملکرد به ویژه در نور کم از کیفیت بالا برخوردار نبود و لذا قابل درک بود که از ضبط پیوسته ( با سرعت ثبت پایین) بهره گرفته شود . زیرا ما فکر می کنیم این روش قابل اطمینان تر است . 

ضبط تقویت شده :

طراحان شبکه که سیستم بط تقویت شده را بر می گزینند .غالبا به آن عنوان بهترین رویکرد ممکن می نگرند . از طرفی ثبت کلیه حوادث با سرعت فریم پایین تضمین می کند که اگر هم عملکرد تشخیص حرکت فعال نشود . باز هم ضبط ویدئویی کلیه رخدادها (اگر چه با سرعت پایین )صورت می گیرد . البته سیستم ضبط تقویت شده هم چنان که در آزمایش ضبط مبتنی بر حرکت تقویت شده برشمردیم ، با چالش هایی نیز مواجه است . طراحان شبکه در مورد ضبط تقویت شده چنین اظهار نظر کردند .

ما عموما از یک ضبط پیوسته با کیفیت پایین استفاده می کنیم که در صورت وقوع هر حرکت ، کیفیت ضبط ارتقاء می یابد تا در مواردی از قبیل دعاوی قضایی یا مدنی شواهد قابل قبولی در دسترس باشد .

من دوست دارم که همه چیز را ببینم من متوجه شده ام که حتی با وجود بکارگیری دوربین های سونی ، گاهی اوقات بخشی از یک رخداد ثبت نمی شود . 

درست ترین کار همین است (استفاده از ضبط تویت شده ) . عملکرد تشخیص حرکت هرگز دقت لازم را ندارد . با استفاده از آن لحظات کلیدی از دست می رود و یا این که همه چیز بدون استثناء ضبط می شود .

ما به این نتیجه رسیده ایم که بهتر است یک ضبط ویدئویی با حداقل کیفیت داشته باشیم  تا در مواردی که حرکت تشخیص داده نمی شود . و ضبط صورت نمی گیرد . بکار آید . ما یک دعوای حقوقی را صرفا به خاطر استفاده از ضبط مبتنی بر حرکت داشته باشیم . زیرا در مورد رخدادهای قبل از صحنه حرکت اختلاف نظر وجود داشته باشد . 

ضبط پیوسته با سیستم های کوچک :

اگرچه نتایج فوق برای استفاده کنندگان از VMS های مختلف کما بیش یکسان می باشد (از جمله آن هایی که نسبت به دوربین های SD مگاپیکسل بیش تری را بکار می گیرند )

اما در مورد آن هایی که در هر سایت از 16 دوربین یا کمتر استفاده می کنند تفاوت قابل توجهی به چشم می خورد . در میان این دسته از طراحان سیستم ، نسبت استفاده کنندگان از ضبط مبتنی بر حرکت 13 درصد کاهش می یابد (از 63 درصد به 50 درصد) و نسبت کاربران ضبط پیوسته 5/5 درصد و کاربران ضبط مبتنی بر حرکت تقویت شده 7/5 درصد افزایش دارد . به گمان ما این مسئله ناشی از تمایل غالب به استفاده از فضای بیش تر دیسک سخت در سیستم های کوچک می باشد . سیستم های بزرگ معمولا با فضای ذخیره کوچک تر ساخته می شوند . یعنی میزان ذخیره ای که واقعا مورد نیاز می باشد . در مقابل سیستم های کوچک غالبا مجهز به نرم افزارهای ضبط کننده ویدئویی شبکه ای یا سخت افزار PC کوچک تر با دیسک گردان 1 یا 2 ترابایتی هستند که لزوما مورد نیاز نمی باشد . در واقع طراحان سیستم مس توانند در عوض عدم استفاده از فضای ذخیره ای بزرگ ، به سادگی سیستم را برای ضبط پیوسته طراحی کنند .


دوربین های مداربسته HDCVI
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 10:58

این دوربین ها نسل جدیدی از دوربین های با کیفیت بالا با خروجی تصویر بر روی کابل کواکسیال می باشد . 
محدودیت موجود در دوربین های HDCVI در مسافت های بالاتر از 100 متر ، در این دوربین ها وجود نداشته و امکان کابل کشی تا 500 متر وجود دارد.
علاوه بر این امکان ارسال سیگنال صوت نیز توام با تصویر بر روی کابل کواکسیال  وجود دارد. این دوربین مدار بسته ار فرکانس پایین استفاده می کند و هیچگونه فشرده سازی در آن وجود ندارد. لذا تصاویر زنده این دوربین ها در نهایت کیفیت می باشد . به نظر می رسد که در اینده نه چندان دور جایگزین مناسبی برای دوربین های مدار بسته آنالوگ باشد . قابل ذکر است که این دوربین ها قابل اتصال به DVR های خاص خود است .


مزایایی به کار گیری دوربین های تحت شبکه
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:50

حداکثر ارزش اطلاعاتی در دوربین های آنالوگ معادل 35% مگاپیکسل می باشد . و این در حالیست که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه این مقدار به 15 مگاپیکسل یا حتی بیشتر می رسد . نیازهای کاربردی و عملیاتی ناکارآمدی  دوربین های آنالوگ را در تشخیص چهره و اجزای تصویر در فواصل دورتر به اثبات رسانده است . این در حالیست که دوربین های تحت شبکه مگاپیکسلی در تشخیص چهره به مرور زمان بهتر است . در دوربین های تحت شبکه به دلیل دیجیتال بودن سیگنال خروجی برخلاف دوربین های آنالوگ افت تصویری در طول کانال ارتباطی وجود نخواهد داشت . 
در دوربین مدار بسته آنالوگ به دلیل برخورداری از استاندارد بسیار قدیمی ccir رنگ ها و پارامتر های تصویری غیر دقیق و متزلزل می باشند . و این در حالیست که در دوربین های شبکه به دلیل عدم استفاده از مبدل های تغییر دهنده ماهیت تصویر این مشکل مطلقا وجود ندارد . 
درپیاده سازی پروژه های دوربین های مداربسته شبکه امکان ارسال اطلاعات چندین دوربین بر روی یک کابل شبکه وجود دارد . از این رو با استفاده از مدارات واسط سوئیچ امکان سری سازی مسیرها جهت کاهش قابل توجه کابل مصرفی به خوبی وجود دارد . 
دوربین های تحت شبکه از مرکز قابل برنامه ریزی و کنترل می باشند  . از این رو با بهره گیری از کد ip  امکان ایجاد انواع قابلیت های کاربردی در ساختار شبکه و تنظیمات دوربین وجود دارد . 
در دوربین مدار بسته شبکه امکان تعبیه حافظه با برنامه ریزی خاص جهت ذخیره سازی موازی اطلاعات و نیل به درجه اطمینان بیشتر به خوبی وجود دارد.
نسبت طول و عرض تصویر در دوربین های مدار بسته انالوگ 3.4 است . و این درحالیست که در دوربین های شبکه در شرایط عادی این نسبت 9.16 می باشد  . از این رو با توجه به این که اطلاعات تصویری بیشتر درجهت افقی مورد نیاز است  ارزش نسبت به 9.16 به مراتب بیشتر از نسبت 3.4 است لازم به ذکر است که در بسیاری از دوربین های شبکه نسبت طول و عرض تصویر مطابق با نیاز کاربران قابل تغییر می باشد.