مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
دوربین مدار بسته یک عامل بازدارنده
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 10:9

نصب دوربین مدار بسته  در اماکن عمومی در سالهای اخیر افزایش یافته و همین موضوع باعث ایجاد نا امنی برای سارقان شده است  . طوری که این دوربین ها برای برخی از آنها به عاملی بازدارنده تبدیل شده است . سرهنگ علی غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا ضمن تاکید بر استفاده از این دوربین ها معتقد است باید این دوربین ها از کیفیت و حافظه مناسبی برخوردار باشند تا بتوان از تصاویر آنها استفاده نمود .

نصب دوربین مدار بسته  تا چه میزان در پیشگیری و کشف جرم نقش دارد ؟

نصب دوربین مدار بسته  سبب کاهش سرقت و شناسایی سارقان می شود ، باید همه صنوف و اماکن ملزم به نصب این دوربین ها شوند و محیط های پیرامونی انها هم به این دوربین ها مجهز شوند تا میزان سرقت ها کاهش یابد . خوشبختانه در سالهای اخیر استفاده از این سیستم ها رواج پیدا کرده و در کشف جرم کمک زیادی به پلیس می کند و نصب ان نوعی بازدارندگی ایجاد می نماید .

آیا برای این دوربین ها استاندارد های خاصی نیز وجود دارد ؟

به نظر می رسد استاندارد خاصی برای دوربین هایی که نصب می شوند وجود ندارد و برخی از این دوربین ها کیفیت لازم را ندارند و تصاویر آنها قابل استفاده نیست .یا برخی دیگر حافظه کمی دارند و قادر به ضبط طولانی مدت تصاویر نیستند لازم است هنگام تهیه چنین سیستم هایی از دوربین های باکیفیت و کارایی مطلوب استفاده شود . 

در سالهای اخیر شاهد وقوع سرقت و جیب بری در وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هستیم پلیس برای پیشگیری از چنین جرائمی چه اقداماتی انجام داده است ؟

یک سری فعالیت ها به صورت مشارکتی انجام می شود ، مردم باید اصول ایمنی را رعایت کنند و از سوی دیگر پلیس هم باید اقدامات خاصی را انجام دهد . در مرود  نصب دروبین مدار بسته  در اتوبوس ها با شرکت اتوبوسرانی تعملاتی داشتیم تا ضمن اطلاع رسانی به مردم هشدارهای لازم را نیز ارایه دهند تا زمانیکه اتوبوس سوار می شوند و ازدحام است بشتر مواظب کیف و وسایل خود باشند . از طرف دیگر در ایستگاه های مترو  دوربین مدار بسته  به کمک پلیس می آید بااین وجود باید شهروندان بیشتر هوشیار باشند . پلیس اقدامات خود را انجام می دهد . طوری که چندین باند جیب بری بیشتر در سال جاری و سال گذشته دستگیر شدند . جیب بری بیشتر به دلیل سهل انگاری شهروندان اتفاق می افتد ، مالباختگانی که در اتوبوس ها طعمه سرقت قرار می گیرند مراقب وسایل خود نیستند زیرا بیشتر سارقان در اتوبوس ها به صورت باندی عمل می نمایند به عنوان مثال یک نفر به فردی تنه می زند و در همان لحظه فرد بعدی سرقت را انجام می دهد .


لنز رنگی دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 10:8

لنز رنگی CCD دوربین مدار بسته در واقع همان لنز تک رنگ ساده است که با ارتقاء چند قسمت مختلف در رنگ ها قابلیت تشخیص رنگ را پیدا نمود .

لنز نور را به واسطه ی یک فیلتر عبور داده و در نهایت به CCD می رسد . این لنز به اشعه ی مادون قرمز که طبیعتا در نور خورشید وجود دارد واکنش نشان می دهد که این اشعه خالص بودن رنگ ها را در دوربین مدار بسته تحت تاثیر قرار می دهد . پس با این وجود در لنز سی سی دی  دوربین مدار بسته  فیلتر حذف مادون قرمز و فیلتر تصحیح رنگ یک عامل جدا نشدنی به حساب می آیند .

سنسور های موجود در سی سی دی از پیکسل های مختلف و مجزایی تشکیل شده اند که هر پیکسل به سه بخش نور قرمز آبی و سبز واکنش نشان می دهند . در واقع لنز سی سی دی دوربین های رنگی بزرگتر از دوربین های ساده می باشند . و دوربین های ساده از حساسیت نور کمتری برخوردارند . 

امروزه نصب دوربین مدار بسته از نوع لنز رنگی و CCD  جزو بیشترین نصب های دوربین مدار بسته و پرطرفدار ترین دوربین مدار بسته شناخته شده در بازار می باشد .