مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
PTZ = Pan-Tilt – Zoom چیست؟
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:52

کاربری که در حال تماشای تصویر دوربین های مداربسته در مانیتور روبروی خود است ، ناگهان یک مورد مشکوک ، نظرش را جلب میکند .

اما تصویر دوربین مداربسته این مورد مشکوک روی مانیتور در اندازه 5 اینچ است و بسیار مشکل میتوان جزئیات را مشاهده کرد .

اپراتور فورا از مشاهده 15 تصویر دیگر صرف نظر میکند و تصویر شانزدهم را به صورت تمام صفحه Full screen مشاهده میکند .اما باز هم موضوع مشکوک مفهوم و واضح نیست .

چگونه باید این مساله را حل کرد؟

در دوربین مداربسته آنالوگ و یا دیجیتال می توان تصویر زنده و یا ضبط شده را بزرگ کرد . البته در دوربین های آنالوگ بزرگنمایی همراه با پایین آمدن کیفیت است .اما مقدار بزرگنمایی ممکن است کافی نباشد و نیاز به مشاهده جزئیات بیشتری باشد .

برای حل این مشکل از لنز های زوم ZOOM می توان استفاده کرد .

این لنز ها بصورت مکانیکی به حرکت در می آیند و بدون افت کیفیت ، سوژه مورد نظر را تا 30 یا 40 برابر بزرگ نشان میدهند . معمولا در کنار لنز ها عددی در کنار حرف ایکس نوشته می شود .

و هر چه عدد بزرگتر باشد ، میزان بزرگنمایی بیشتر است .

اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که لنز زوم فقط در یک راستا و یک خط حرکت میکند و تصاویر بزرگتر نمایش داده می شود . یعنی دقیقا به سمت مرکز تصویر حرکت میکند ، در حالی که ممکن است شما بخواهید گوشه تصویر را چندین برابر بزرگتر ببینید .

راه حل این مساله هم وجود دارد. پایه هایی گردانی وجود دارد که می تواند با استفاده از یک کنترلر PTZ در چهار جهت (360 درجه افقی و 180 درجه عمودی )حرکت کند این پایه ها PanTilt نام دارد و بصورت داخل و خارج محیطی ساخته شده اند .

بنابراین همزمان با بزرگ کردن تصویر با بحرکت در آوردن پایه ، می توان نقطه ی مورد نظر را بدون اینکه از کادر یا مانیتور خارج شود ، دقیق مشاهده کرد .

البته مدتی است که دیگر به ندرت از دوربین مداربسته + لنز زوم + پایه گردان چهار جهته + کاور + پایه ثابت برای اتصال پایه گردان به سقف یا دیوار استفاده میشود و بجای آن از دوربین مداربسته دام چرخشی Fast Domeیا Speed dome استفاده میشود .



:: برچسب‌ها: دوربین مدار بسته, خرید دوربین مدار بسته, دوربین های Speed dome, دوربین های مدار بسته اسپیددام,
HS-BLC و دوربین های پلاک خوان
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:52

زمانی که صحبت از دوربین های پلاک خوان به میان می آید ، دو مساله در ذهن مطرح می شود .اولی دوربین های پلاک خوان پلیس که به اصطلاح به آن ANPR می گویند ( Automatic Number Plate Recognition ) و پلیس ها از آن برای سنجش سرعت اتومبیل ها استفاده میکنند که میتواند به صورت ثابت ، روی سه پایه ، نصب در خودرو پلیس و یا به صورت نصب شده در خیابان ها ، بزرگ راه ها و جاده ها باشد.

مساله دوم دوربین های مداربسته ای است که در ورودی پارکینگ ها ،عوارضی ، پمپ بنزین ها و مراکز مهم ، برای کنترل ورود و خروج خودرو ها به کار می رود .

در واقع تمام دوربین های مداربسته می توانند تصویر پلاک اتومبیل را به ما نشان دهند .اما مساله مهم این است که آیا تصویر پلاک ، وضوح کافی دارد و آیا اعداد و حروف قابل تشخیص است؟

آیا فقط وقتی اتومبیل جلوی راه بند توقف میکند ، پلاک آن قابل خواندن است و یا در صورتی که باسرعت زیاد عبور کند هم قابل تشخیص است؟

اگر نور چراغ های جلو مزاحم دید دوربین مداربسته شود چه کار کنیم؟

برای پاسخ سوالات بالا بهتر است به این صورت بگوییم که اگر فقط هدف دیدن پلاک خودرو ها در مانیتور باشد و نیاز به خواندن آن توسط نرم افزار نباشد ، از دوربین هایی با تکتولوژی HS-BLC = High Spotlight Back Light Compensation استفاده میکنیم .دوربین مداربسته ای که دارای این تکنولوژی است ، نور شدید چراغ های جلو اتومبیل را در مانیتور کاهش میدهد تا پلاک قابل روئیت باشد .

اما اگر بخواهیم پس از اینکه دوربین مداربسته تصویر پلاک را در مانیتور نمایش داد ، حروف و اعداد آنرا بخواند ، باید از نرم افزار های پلاک خوان استفاده نماییم.

این نرم افزار به همراه دوربین مداربسته قابلیت خواندن پلاک در سرعت بالا را نیز دارد ، در این حالت دوربین در کمتر از یک ثانیه ، در حدود ده تا پانزده عکس پیوسته SNAPSHOT از پلاک میگیرد و پس از آن نرم افزار به صورت اتوماتیک عکس ها را با هم مقایسه می کند و یک عکس که از همه واضح تر است را برای نمایش انتخاب میکند . سپس آنرا به متن ( عدد و حروف ) تبدیل کرده و ذخیره می نماید.

اگر برای نرم افزار پلاک خوان یک دوربین مداربسته حرفه ای به همراه لنز با کیفیت تهیه شود و از طرفی دوربین در مکان مناسب با زاویه دید استاندارد نصب شود ، دیگر نیازی نیست تا اپراتور به صورت دستی پلاک اتومبیل ها را در یک پارکینگ وارد کامپیوتر کند . حتی در بعضی از پارکینگ ها میتوان اپراتور را حذف کرد و سیستم پلاک خوان را به سیستم راه بند و درب برقی یا ACCESS CONTROL متصل نمود .

معمولا با تابش پروژکتور های مادون قرمز به پلاک خودرو ها در ورودی پارکینگ ها ، دوربین های پلاک خوان میتوانند تصویری با کیفیت تر و با خطای کمتر از 4 درصد را ارائه نمایند.



:: برچسب‌ها: دوربین مداربسته,
اسکجوال چیست ؟ Schedule
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:51

اکثر کسانی که دوربین مداربسته نصب میکنند ، علاقه مند هستند تا ذخیره سازی در هارد ، طولانی مدت انجام شود و بصورت بهینه از فضای هارد استفاده کنند . بنابراین تولید کننده های DVR / NVR به روش های گوناگون سعی میکنند تا ذخیره سازی را به حداکثر برسانند .

چند روش برای ذخیره سازی دوربین های مداربسته وجود دارد .یکی از روش ها DAY-Night است . در این حالت سیستم شبانه روز به صورت پیوسته در حال ذخیره سازی تصاویر کلیه دوربین های متصل به ذخیره ساز است .

حالت بعدی Motion Detect است که اگر Record روی این حالت قرار گیرد ، فقط در زمان هایی که حرکتی وجود داشته باشد ، ذخیره سازی روی هارد انجام می شود .در این حالت هم هارد مدت زمان بیشتری را می تواند ذخیره سازی نماید .

جدول زمان بندی یکی از راه کار های ذخیره سازی طولانی تصاویر است. مدیر مجموعه طبق برنامه کاری که در روزهای مختلف هفته دارد، سیستم را برای رکورد و ذخیره سازی تصویر ،تنظیم میکند .

مثلا شنبه تا چهار شنبه به سیستم دستور داده می شود که از ساعت 7 صبح تا 5 بعد از ظهر ، یکسره -یا در حالت موشن و حرکت ، ذخیره سازی را انجام دهد و پنج شنبه به صورت نیمه وقت از 8 تا 12 ظهر Record رکورد انجام شود و در نهایت جمعه هیچ ذخیره سازی انجام نگردد.

در ذخیره ساز های پیشرفته ، میتوان روز را به قسمت های کوچک تر تقسیم نمود .

به عنوان مثال از 7 تا 10 صبح ذخیره سازی روی حالت دائمی باشد و تمام ثانیه ها ، حتی آن لحظاتی که حرکتی در محیط نبوده ذخیره سازی انجام شود ،از 10 صبح تا 2 بعد از ظهر ذخیره سازی روی حالت موشن باشد و از 2 بعد از ظهر تا 8 شب هیچ ذخیره سازی انجام نشود و در نهایت 8 شب تا 7 صبح اگر دزدگیر آلارمی زد و چشم های الکترونیک تحریک شدند ، ذخیره سازی انجام شود .

این کار باعث می شود که فقط ساعات با اهمیت برای مدیر مجموعه ذخیره سازی انجام شود و فضای خالی هارد در ساعات غیر ضروری پر نشود.


دوربین یاب چیست؟
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:50

دیگر کسی بدون اجازه شما نمیتواند از شما مخفیانه فیلم و عکس بگیرد.

با توجه به تولید دوربین های مخفی که در وسایل مختلف مانند عینک ، خوکار ، ساعت مچی ، کلاه و … جاسازی می شوند ، شما هر لحظه ممکن است ، بدون اینکه متوجه باشید ، جلوی یک لنز دوربین مداربسته قرار گرفته باشید.

در مکان هایی که باید حریم خصوصی شما حفظ شود این مساله اهمیت خاصی دارد .مانند اتاق های پرو ،هتل ها ، استخر ها ،آرایشگاه ها و سالن های ورزشی زنانه و…

به همین خاطر دستگاه های نسبتا” کوچکی که از اندازه یک ریموت کنترل اتومبیل تصویری تا اندازه یک موبایل یا بیسیم می باشند تولید و در دسترس عموم قرار گرفته است .

البته چند سالی است که صاحبان فروشگاه ، شرکت ها و مراکز عمومی از تابلو و یا برچسب های مخصوصی با این عنوان استفاده میکنند “” این مکان با دوربین مداربسته کنترل می شود”" یا “” در این مکان دوربین مداربسته نصب شده است و به سیستم های نظارت تصویری مجهز است”" .

اما آیا همه به وظیفه خود عمل میکنند ؟

آیا همه از دوربین های مداربسته استفاده مناسب میکنند یا ممکن است…؟

کافی است دستگاه را روشن کنید و با آن به جستجو بپردازید . با چشمک زدن چراغ دستگاه متوجه می شوید که به دوربین نزدیک شده اید و پس از ثابت شدن چراغ متوجه می شوید که به محل دقیق نصب دوربین مداربسته رسیده اید.

می توانید آنرا روی حالت با صدا قرار دهید و با نزدیک شدن شما به دوربین با شنیدن ملودی و یا آلارم متوجه مکان دقیق دوربین یا میکروفون شوید.

این دستگاه به فرکانسی که دوربین ها و یا میکروفون های بیسیم ارسال میکنند ،حساس است .قیمت تقریبی این سیستم 70 تا 200 هزار تومان است.

حال ممکن است فکر کنید خب مگر همه دوربین های نصب شده بیسیم هستند تا از فرکانس بیسیم ارسالی دستگاه محل دوربین مخفی را تشخیص دهد.

این سوال مهمی است که شما باید از فروشنده این دستگاه ها بپرسید و سعی کنید دستگاهی خریداری نمایید که قابلیت تشخیص و جستجوی دوربین های با سیم و معمولی که فرکانس بی سیم از خود ارسال نمیکنند را نیز داشته باشند.


دوربین مداربسته Indoor و Out door ؟
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:50

دوربین های مداربسته ممکن است برای مشاهده فضاهای مسقف و داخل ساختمان ها استفاده شود و در برخی از مواقع بر حسب نیاز در فضای خارج محیطی و در مکانی رو باز نصب شود.

در بسیاری از پروژه هایی که دوربین را در محیط باز نصب می کنند ، از یک دوربین مداربسته داخل محیطی استفاده می شود و آن ئوربین داخل کاور های ضد آب قرار داده می شود .

همچنین برای دوربین های داخل محیطی از لنز های فیکس و روی دوربین مداربسته خارج محیطی لنز اتو آیریس نصب میشد.

امروزه بیشتر دوربین ها دارای کاور ضد آب بوده و به نحوی ساخته شده اند که هم قابلیت نصب در داخل محیط و هم در خارج محیط را دارند . همچنین اکثر دوربین ها با شدت نور های مختلف میتوانند تصویر ایده آل ارائه کنند .

البته دوربین هایی که جنس بدنه آنها در برابر آفتاب و گرمای زیاد ، باران و برف و رطوبت سرما ، ضربه احتمالی مقاوم تر است معمولا برای فضای باز مناسب تر است .

مقدار تحمل ضربه و رطوبت و آب یک دوربین را میتوانید با مطالعه کاتالوک آن متوجه شوید .

مثلا دوربین مداربسته IP66 – IP68 – IP69

قطع نشدن سیم نیز از اهمیت خاصی برخوردار است .

سیم دوربین های خارج محیطی باید محفوظ تر باشد و براحتی نتوان آنرا قطع کرد . معمولا نصاب باید سیم را از داخل محیط از جایی خارج کنند و بیرون ببرد که دقیقا همان جا پایه دوربین روی آن قرار بگیرد تا سیم دیده نشود و زیبایی کار بیشتر شود و همچنین در دسترس نباشد .

نوعی پایه دوربین تولید شده است که به صورت لوله ای بوده و سیم از داخل آن عبور می کند و همچنین از وسط قسمتی که به کاور متصل میشود ، سیم های دوربین وارد کاور می شود. برای پیاده رو ها و فضاهایی که احتمال قطع سیم وجود دارد این پایه ها پیشنهاد می شود .

معمولا برای دید بهتر دوربین ها در محیط های خارجی ،نور محوطه با چراغ های مختلف تامین می شود یا از دوربین های آی آر دار IR و یا دوربین مداربسته ای که CCD انها با تکنولوژِی ICR کار میکند و در نور کم میتواند تصویر مطلوبی ارائه دهد ، میتوان نصب نمود .

در بعضی از مناطق ایران ، گرما ، سرما و یا بارش بیش از حد است . برای این مناظق هم دوربین های مداربسته را می توان در کاور های فن دار و هیتر دار و برف پاک کن دار قرار داد .تا دوربین در شرایط استاندارد قرار بگیرد .

پایه های گردان دو جهته و چهار جهته (pan-pan.tilt) نیز در دو نوع آوت دور یا خارج محیطی و این دور یا داخل محیطی (OUT DOOR – INDOOR) در بازار یافت میشوند .

پایه های خارج محیطی به لحاظ ضد آب بودن کمی گرانتر می باشد .


پی سی کارت یا دی وی آر کارت چیست؟ Pc Card
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:49

جهت ذخیره سازی تصویر دوربین مداربسته به روش های مختلفی میتوان عمل کرد . اما ممکن است راحت ترین روش ، که خرید یک دستگاه DVR برای دوربین های آنالوگ و یا NVR برای دوربین های دیجیتال است ، مقرون به صرفه نباشد .

اگر داخل یک دستگاه ذخیره ساز را باز کنید ، متوجه می شوید که از ترکیب یک کارت ذخیره ساز تصویر و یک کامپیوتر ساخته شده است.

البته سیستم عامل هایی که برای دی وی آر های استند الون در نظر گرفته شده ویندوز نبوده و شاید این عمده ترین تفاوت یک ذخیره ساز مجزا با ذخیره ساز هایی که به صورت کارت در کامپیوتر قرار میگیرد ، باشد ولی از لحاظ قطعات سخت افزاری ، تفاوت چندانی با هم ندارند.

بنا بر این اگر کامپیوتری دارید که در طول روز زیاد از آن استفاده نمیکنید و یا کلا” آنرا کنار گذاشته اید ، میتوانید با خرید یک کارت دی وی آر و قراردادن آن در مادر برد ، کامپیوتر خود را به یک < strong>دی وی آر تبدیل نمایید.

شاید در بعضی موارد کارائی یک کارت از یک دستگاه مستقل ذخیره ساز بیشتر نیز باشد.

از طرفی از لحاظ قیمت شاید نصف هزینه یک دی وی آر را بپردازید.

البته معمولا برای تعداد کانال های بالا این مساله قابل حس تر است. مثلا یک دستگاه ذخیره ساز 16 کانال با کیفیت از حدود یک میلیون تومان شروع می شود و تا حدود دو میلیون تومان نیز در بازار یافت می شود .در حالی که برای خرید پی سی کارت های 16 کانال تقریبا می توانید نیمی از این مبلغ را بپردازید.

البته برای کسانی که آشنایی زیادی با کامپیوتر ندارند و حوصله یادگیری کارکرد نرم افزار های جدید را ندارند ، باز هم همان دستگاه های مستقل را پیشنهاد میکنیم. به این علت که برای روشن کردن سیستم و یا راه اندازی اولیه براحتی و آسانی میتوان با دستگاه کار کرد ، همچنین برای ذخیره سازی فقط کافی است که کلید رکورد REC فشار داده شود .

یا مثلا برای بازبینی تصویر کافی است 2 تا 3 مرحله انجام شود و شبیه به ویدئو های خانگی فیلم جلو و یا به عقب برود و یا سرعت پخش آن تغییر کند .

در صورتی که شاید کار با کارت هایی که در کامپیوتر قرار میگیرد کمی پیچیده به نظر برسد.


دوربین ضد حشره چیست؟ Anti Cobweb
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:49

عنکبوت ها دارای تنوع زیادی در جهان هستند و زندگی بسیار پیچیده و مختلفی دارند. در دوربین های مداربسته مادون قرمز IR درخشش نور ال ای دی های ” ای آر” ، حشرات را به سمت خود می کشاند .

حس غریزی عنکبوت ها و انگیزه آنها برای شکارکردن حشرات باعث میشود که به شیشه جلوی دوربین مداربسته نزدیک شوند و جلوی لنز دوربین تار تنیده شود.

ممکن است به نظر برسد که این تارها بسیار نازک هستند . اما باعث انعکاس نور مادون قرمز به داخل دوربین شده و یک تصویر مبهم بجای تصویر مورد نظر ما در مانیتور دیده میشود که باعث دردسر های زیادی خواهد شد .

بنا براین برای کاخ موزه ها ، مراکز میراث فرهنگی ، استان های شمالی ایران ، معادن ، مزارع ، باغ ها ، رستوران ها ، ویلا ها ، مراکز نظامی و صنعتی حساس ، اماکن و مناطق متروکه و دورافتاده و غیر قابل دسترس این دوربین های ضد حشره ، توصیه می شود .

طرز کار دوربین مداربسته ضد حشره:

این دوربین ها به طور دائم فرکانس های بالای صوتی تولید میکنند و این فرکانس های اولتراسونیک باعث دور شدن حشرات و در نتیجه تمیز ماندن شیشه جلوی دوربین خواهد شد .

یکی از کارخانه های بسیار معتبر تولید کننده این دوربین ها با تکنولوژی ANTI COBWEB شرکتی کره ای است که محصولات APEX را تولید کرده است .

این دوربین دارای امکانات دیگری نیز مانند:

HD DNR تکنولوژی کاهش دهنده نویز تصویر مجهز به مکانیزم Smart IR جهت تشخیص چهره در تاریکی با برد 50 متر واقعی ، می باشد .

در قسمت های دیگر سایت در مورد تکنولوژی های جدید دیگری که در دوربین های مداربسته به کار می رود همچنین اصطلاحات فنی بیشتر توضیح خواهیم داد.

مثلا دوربین های پانارومیک Panaromic که دارای دید 180 درجه است.

تکنولوژی PIXIM تکنولوژی 3D-DNR تکنولوژِی HD-DNR تکنولوژی WDR

Smart IR

WIDTH

WHITE BAL

SHUTTER

NR

DAY & NIGHT

PRIVACY EFFIO

MOTION DET

PICTURE ADJUST

ART

BACK LIGHT

بدنه sun shild

فیلتر IR CUT

رطوبت گیر دوربین و …


اخطار ویدئو لاست چیست؟ Video lost
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:48

چه زمان هایی اخطار ویدئو لاست روی مانیتور ظاهر می شود و چگونه مشکل ویدئو لاست را برطرف کنیم؟

شما در حال تماشای قسمت های مختلف شرکت و یا کارخانه خود هستید .روی مانیتور 16 تصویر همزمان دوربین مداربسته در حال نمایش است که یکدفعه یکی از تصاویر محو میشود و بجای آن کلمه Video Lost ظاهر می شود .

علت چیست؟

ویدئو لاست یا قطعی و عدم نمایش تصویر در مانیتور معمولا بک یکی از دلایل زیر به وجود می آید:

منبع تغذیه بیش از حد گرم شده است و یا عمر آن رو به اتمام است .

منبع تغذیه یا کابل برق دوربین قطع شده است.

فیش بی ان سی پشت دوربین از دوربین مداربسته آنالوگ قطع شده است.

فیش بی ان سی پشت دی وی آر از آن جدا شده است .

مغزی یا شیلد سیم کواکسیال از داخل بریده شده است .

سیم کواکسیال در بین مسیر دچار له شدگی و یا بریدگی و قطعی شده است.

دوربین مداربسته دچار مشکل و آسیب شده است .

لنز اتو آیریس دوربین مداربسته خراب شده است .

پورت آر ج 45 شبکه از پشت دوربین مداربسته دیجیتال قطع شده است .

کابل شبکه ای که به دوربین مداربسته دیجیتال دچار قطعی یا اتصالی شده است .

در دوربین های دیجیتال ممکن است هاب شبکه خاموش شده باشد .

ممکن است خار پورت شکسته باشد و پورت RJ45 از هاب خارج شده باشد .

شما میتوانید با کنترل موارد بالا به عیب یابی بپردازید و مساله را حل نمایید ، در ضمن :

اگر بین راه از رابط بی ان سی ، تقویت کننده تصویر یا سه راهی استفاده کرده اید آنرا نیز چک کنید.

اگر مانیتور متصل به دی وی آر یا ان وی آر دوربین های مداربسته خاموش باشد ، چطور متوجه ویدئو لاست می شویم؟

در DVR-NVR ها ی پیشرفته ، سیستم هشدار قطع تصویر صوتی وجود دارد .ممکن است شما دور از مانیتور باشید و یا مانیتور خاموش باشد . در این حالت اگر تصویری قطع شود ، دستگاه ذخیره ساز دوربین مداربسته ، آلارمی را بصدا در می آورد تا کاربر متوجه قطع بودن تصویر شود .


پس از پر شدن هارد DVR ،ذخیره سازی تصویر انجام میشود؟
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 14:44

با توجه به تعداد دوربین های مداربسته، کیفیت آنها، ثابت یا چرخشی بودن دوربین ها ، ساعات استفاده از سیستم ، سایز تصویر، تعداد فریم ها در ثانیه و … نسبت به تهیه هارد سیستم مداربسته اقدام میکنیم.

اما روزی هارد سیستم هر مقدار هم که انتخاب شود ، یک – دو – چهار- هشت ترا بایت ،   به هر حال  پر خواهد شد.

در تنطیمات دی وی آر  ، منویی وجود دارد که میتوان تعیین کرد تا روی کدام هار ها ذخیره سازی انجام گیرد و تا چند روز برای ما ذخیره سازی نگهداری شود و پس از آن دور ریخته شود.

اگر تنطیمات ذخیره سازی روی حالت حداکثر باشد، یعنی محدودیتی برای سیستم تعیین نکنیم وپس از مثلا 90 روز هارد پر شود ، روز نود و یکم ذخیره سازی اتوماتیک انجام میشود و تصاویر جدید جایگزین تصاویر روز اول می شود و به همین ترتیب روز نود و دوم جانشین روز دوم خواهد شد.

بنا براین همیشه ما 90 روز ذخیره تصویر را در آرشیو خواهیم داشت .

البته پیشنهاد میکنیم که اگر تصویری برای شما خیلی مهم است از آن یک کپی بگیرید.زیرا هارد ها دارای یک عمر مفید 3تا 5 سال هستند و ممکن است عمر هارد در زمانی که برای شما بسیار با اهمیت است  تمام شده و تصاویر مهم شما از دست برود.

البته راه حل های دیگری هم وجود دارد. یک راه بک آپ گیری از هارد اصلی در سرور است.با استفاده از پورت شبکه می توانید اطلاعات تصویر دوربین مداربسته  را در ساعات خاصی از روز به صورت اتوماتیک روی هارد دیگری انتقال دهید و در صورتی که حادثه ای برای هارد اول پیشامد از آن استفاده کنید.

راه دیگر بک آپ گیری روی هارد دیگر در همان سیستم است. میتوانید یک هارد در سیستم خود به نحوی تعریف نمایید تا تصاویر دوربین مداربسته  همزمان در دو هارد ذخیره شود تا در صورت آسیب احتمالی اولی ، بتوانید از دومی استفاده نمایید .


محاسبه هارد برای دی وی آر (DVR)
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 14:44
آیا میتوان میزان دقیق هارد و روزهای ذخیره سازی تصویر را محاسبه کرد ؟
برای محاسبه مقدار هارد یک دی وی آر ابتدا باید ببینیم که دوربین مداربسته با چه کیفیتی برای سیستم انتخاب شده است ، دوربین ها ثابت یا متحرک هستند و با توجه به حساسیت فضایی که در آن دوربین نصب است ،معمولا چند سوال از مشتری پرسیده می شود.
1- آیا دی وی آر را روی حالت ذخیره سازی دائم قرار میدهید یا روی حالت موشن تا فقط بر اثر حرکت ذخیره سازی را انجام دهد؟
2- آیا تصاویر را به صورت رییل Real میخواهید ذخیره نمایید .یعنی 25 فریم برای هر تصویر در یک ثانیه یا کمتر؟
3- تصاویر دوربین ها را با سایز بزرگ دخیره مینمایید یا کوچک؟
4- میزان تردد و ساعات کاری  به چه صورت است؟
5- با چه فرمتی ، ذخیره سازی انجام خواهد شد ؟
پس از اینکه جواب این پرسش ها ، پاسخ داده شد ، میتوان تا حدودی هارد را متناسب با روزهای ذخیره سازی تعیین نمود .
علت تقریبی بودن محاسبات این است که ممکن است در فروشگاهی که دوربین نصب است در یک ماه خاص مثلا شب عید تردد زیاد باشد و یا برعکس ممکن است در ماهی مانند فروردین ، 10 روز فروشگاه تعطیل باشد و در 21 روز بعدی هم تردد بسیار کمتر از ماه های عادی باشد.
به عنوان مثال ،برای ذخیره سازی 100 روزه 16 عدد دوربین  4 ترابایت هارد در نظر گرفته میشود ، اما بعد متوجه میشویم که در بعضی از ماه های سال این میزان تا 1 ماه کمتر یا بیشتر شده است.
نرم افزار محاسبه گر “دی وی آر” :
در دی وی آرها،  نرم افزاری وجود دارد که میتواند به صورت تقریبی شما را از میزان هارد مورد نیازتان آگاه سازد.
پس از نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته ، انجام تنطیمات معمول شما مقدار روزهایی که آرشیو تصویر نیاز دارید را به سیستم میدهید و یک بازه زمانی را برای محاسبه میزان هارد به سیستم میدهید.پس از اتمام آن بازه زمانی برحسب میزان حرکت در محیط ، نرم افزار به شما پیشنهاد مقدارهارد مورد نیاز را مینماید.