مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
لنز رنگی دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 10:8

لنز رنگی CCD دوربین مدار بسته در واقع همان لنز تک رنگ ساده است که با ارتقاء چند قسمت مختلف در رنگ ها قابلیت تشخیص رنگ را پیدا نمود .

لنز نور را به واسطه ی یک فیلتر عبور داده و در نهایت به CCD می رسد . این لنز به اشعه ی مادون قرمز که طبیعتا در نور خورشید وجود دارد واکنش نشان می دهد که این اشعه خالص بودن رنگ ها را در دوربین مدار بسته تحت تاثیر قرار می دهد . پس با این وجود در لنز سی سی دی  دوربین مدار بسته  فیلتر حذف مادون قرمز و فیلتر تصحیح رنگ یک عامل جدا نشدنی به حساب می آیند .

سنسور های موجود در سی سی دی از پیکسل های مختلف و مجزایی تشکیل شده اند که هر پیکسل به سه بخش نور قرمز آبی و سبز واکنش نشان می دهند . در واقع لنز سی سی دی دوربین های رنگی بزرگتر از دوربین های ساده می باشند . و دوربین های ساده از حساسیت نور کمتری برخوردارند . 

امروزه نصب دوربین مدار بسته از نوع لنز رنگی و CCD  جزو بیشترین نصب های دوربین مدار بسته و پرطرفدار ترین دوربین مدار بسته شناخته شده در بازار می باشد .


بهترین دوربین مدار بسته برای محیط های عریض
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 15:47

نصب دوربین مدار بسته و نیز عملکرد ها و شیوه ی های نصب یکی دیگر از پارامتر های مهم در این زمینه خرید و انتخاب مناسب دوربین مدار بسته می باشد .

یکی دیگر از موضوعاتی که برای نصب دوربین مدار بسته علاوه بر فضای محیط انتخابی باید در نظر گرفته شود انتخاب دوربین مدار بسته  متناسب با محیط است . 

برای مثال بهترین دوربین مدار بسته ای که می توانید برای یک محیط عریض در نظر بگیرید دوربین مدار بسته پانوراما مگاپیکسلی است زیرا علاوه بر این که نظارت تصویری محیط عریض را افزایش می دهد هزینه های نصب دوربین مدار بسته و هزینه ابزارهای زیرساختی و تجهیزات را نیز کاهش داده و تا حد قابل توجهی به امنیت محیط شما کمک می نماید . 

شما می توانید به راحتی با استفاده از این دوربین های مدار بسته با توجه به تعداد دوربین های اندک فضای دید زیاد و با جزئیات بیشتری را داشته باشید . که این موضوع باعث می شود که عملکرد و استفاده از این سیستم برای کاربران ساده تر باشد . 

اسکات شافر نایب رئیس شرکت arecont vision توضیح می دهد که استفاده از دوربین مدار بسته با قابلیت دید پانورامایی میزان بازدهی می تواند به حداکثر برسد  و رعایت ایمنی با این دوربین مدار بسته امری چالش برانگیز است و این موضوع تاحدی است که دیگر دوربین های ptz نیز برای این کار ولویت به شمار نمی روند .

دوربین مدار بسته ptz فقط می تواند یک نقطه را در مسیر خود در یک زمان مشاهده نماید .و ممکن است در همان لحظه رویداد مهمی از نظر ایمنی در نقطه دیگر رخ دهد که در محدوده پوشش تصویری قرار نگیرد . دوربین هایی که با دید پانورامایی هستند لحظه و اتفاقی را از دست نمی دهند . دوربین مدار بسته با دید پانورامایی 182 تا 360 درجه می تواند فضای دید بیشتری را نمایش دهد در حالی که برای حالت عادی به چند دوربین ptz احتیاج است . برای مثال سه عدد دوربین مدار بسته پانورامایی 180 درجه ای در یک پمپ بنزین نصب می گردد . این دوربین تصاویری با جزئیات بیشتری را از جایگاه های پمپ بنزین در اختیار ما قرار می دهد  در حالی که می توانید با استفاده از یک دوربین مدار بسته 360 درجه پانورامایی برای داخل فروشگاه در پمپ بنزین استفاده نمایید که بتوانید تصاویر را با جزئیات بیشتر مشاهده نمایید . شما یا استفاده از این گونه دوربین های مدار بسته می توانید چهره افراد را به خوبی و یا شماره پلاک خودروها را داشته باشید بدون اینکه  کوچکترین جزئیات را از دست بدهید . 

امکانات نظارتی 180 و 360 درجه ای دوربین مدار بسته پانوراما:

مثال فوق نشان می دهد که کاربر به چه صورت می تواند از دوربین های مدار بسته پانوراما استفاده نماید و همزمان به صورت دیجیتال به سمت چند نقطه از تصویر زوم نماید و این تنها کاری است که یک دوربین مدار بسته PTZ نمی تواند انجام دهد . دوربین های مداربسته پانوراما با وسعت دید 180  و 360 درجه ای و وضوح تصویر 8 و 20 مگاپیکسل که این میزان قابل ارتقاء می باشد موجود می باشد . که از این طریق می توان حتی  تصاویر محیط های وسیع تری را با جزئیات دقیق داشته باشیم .

در حقیقت یک دوربین مدار بسته با تصویر پانوراما را می توان جایگزین چند دروبین مدار بسته آنالوگ یا PTZ قرار داد .و نیز از این طریق هرینه های حانبی نصب دوربین مدار بسته و یا هزینه های نرم افزاری مربوطه را کاهش داد .

پوشش کامل و مداوم از فضای مربوطه با عث افزایش اطمینان و کیفیت تصویر از محیط می شود . چرا که این تصاویر با هدف تحقیق یا تعقیب قضایی در فعالیت های قانونی به حساب می آید . وضوح و کیفیت تصویر نیز که نقش اصلی را ایفا می نماید  برای مثال در پارکینگ ها محیط های خارجی ، شهر ها تالار ها و .... دوربین های مگاپیکسلی با کیفیت تصویر و صدای بالا می توانند تصاویر ویدئویی کارآمدی را از یک رویداد ارائه دهند که جزئیاتی دقیق را شامل شود .


ارتقاء دوربین مدار بسته آنالوگ به آی پی
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:25

حق انتخاب صرفه جویی در هزینه ، سرعت اجرا و رضایت مندی مواردی است که اگر کاربر نهایی قصد دارد سیستم نظارتی، کنترل دسترسی و یا اینترکام آنالوگ خود را به آی پی ارتقاء دهند . با استفاده مجدد کابل های موجود می تواند از آنها بهره ببرد . استفاده مجدد از کابل های موجود به دلایل زیر باید مورد توجه قرار گیرد . 

نیازی به خرید و کشیدن کابل های جدید نخواهد بود ، استفاده حداکثری از سرمایه کابلی موجود.

از آنجایی که کابل کمتر یا هیچ کابلی نصب نمی شود مجموعه در حالت عملیاتی باقی می ماند .

صرفه جویی حاصل از استفاده از کابل های موجود را می توان صرف خرید دوربین مداربسته بهتر و بیشتر نمود .

مکان هایی مانند آسانسور،تونل،معدن ،مترو و ایستگاه های قطار دسته هایی از کابل های به هم پیوسته دارند و عموما باید از کابل هایی که قبلا کار شده استفاده کنند .

از جایگزین ها فیبر نوری ارزانتر هستند .

دیگر نیاز به جمع آوری و بازیافت کابل های قدیمی نخواهد بود .

تعداد اندک گزینه ها:

در چند دهه ی گذشته ده ها میلیون دوربین مدار بسته آنالوگ از طریق کابل های کواکسیال به تجهیزات ضبط و کنترل متصل شده اند . در واقع حدود 80% از دوربین هایی که با کابل کواکسیال نصب شده اند ، دارای طول کابلی بیشتر از استاندارد 100 متری اترنت بوده و به طور میانگین کابل هایی به طول 150-150 متر دارند .

در حال حاضر به بسیاری از مشتریان سیستم های امنیتی گفته می شود که تنها راه نصب یک شبکه نظارتی ویدئویی آی پی ، جمع اوری تمام کابل های کواکسیال قدیمی و کابل کشی گسترده بر اساس ساختارکابل کشی CAT5/6 است . اما تکلیف کابل های بلند دوربین های آنالوگ قبلی چیست؟ دوباره به مشتریان توصیه می شود از ساختار UTP CAT5/6 استفاده کنند و به آسانی در فواصل کمتر از صد متر سیگنال را مجددا" تولید کنند.  در ضمن در IDF نقاط میانی (البته اگر بتوانید یکی از آنها را پیدا کنید) می بایست یک منبع تغذیه برای اکستندر/ریپیتر کابل در نظر بگیرید . مجموعه این کار ها هزینه سنگینی را به دنبال دارد .

یک جایگزین عملی :

گزینه دیگر به جای سناریوی زمان و پرهزینه بالا استفاده از کابل های موجود و به کارگیری یک سیستم انتقال آی پی هایبرید است .

در حال حاضر سیستم هایی برای ارتقاء به آی پی در بازار وجود دارند که فن اوری (آی پی روی هر کابل) نامیده می شوند و به کاربر نهایی یا نصب کننده اجازه می دهند تا به کارگیری کابل های نسل قبل از مزایای سیستم POE در تغذیه و اترنت در فاصله های طولانی بهره ببرند . اصولا با این فن آوری می توان از هرنوع کابلی مجددا استفاده کرد به شرطی که در شرایط مناسبی قرار داشته باشد . بنابراین چه این کابل ، کابل کواکسیال ، UTP ، دو رشته ای یا هر نوع کابل مسی دیگر تابیده شده یا غیر تابیده شده باشد می توان از آن در ارتقاء به آی پی استفاده کرد. این فن آوری قدرتمند ارتقاء به آی پی ، نصب کننده ها را به جعبه ابزاری با گزینه های فراوان و مزایای مربوط به آنها مجهز می کند تا برای ارتقاء به آی پی به مشتریان خود ارائه دهند .

( آی پی روی هر کابل) نامیده می شوند و به کاربر نهایی یا نصب کننده اجازه می دهد تا با بکارگیری کابل های نسل قبل از مزایای سیستم POE  در تغذیه و اترنت در فاصله های طولانی بهره ببرند .  اصولا با این فناوری می توان از هز نوع کابلی مجددا" استفاده کرد به شرطی که در شرایط مناسبی قرار داشته باشد .بنابر این چه این کابل ،کابل کواکس، UTP ، دو رشته ای یا هر نوع کابل مسی دیگر تابیده شده باشد می توان از آن در ارتقاء به آی پی استفاده کرد . این فن آوری قدرتمند ارتقاء به آی پی ، نصب کننده ها را به جعبه ابزاری با گزینه های فراوان و مزایای مربوط به آنها مجهز می کند تا برای ارتقاء به آی پی به مشتریان خود ارائه دهند .

(آی پی روی هر کابل) جنبه های فنی و  مزایای آن

اجازه استفاده از هز نوع کابل ، تقریبا در هر فاصله ای و با هر نوع توپولوژی را می دهد .

محدودیت 100 متری اکستندر/ ریپیتر دیتای اترنت را ندارد .

در فواصل طولانی 50 وات توان POE جهت ابزارهای آی پی ( دوربین ، ینترکام ، کنترل دسترسی و غیره ) را فراهم می کند .

از یک کابل برای تامین آی پی و اتصال POE به چندین دوربین یا ابزار استفاده می کند .

دارای سیستم خطایابی و مانیتورینگ کارآمد است .

انعطاف پذیری و صرفه جویی در هزینه:

انعطاف پذیر بودن فناوری ( آی پی روی هر کابل) باعث می شود ارتقاء به آی پی ، کم هزینه ،ساده و یکپارچه شده و نیازی به سیم کشی گسترده همراه با بالابر و نردبان نباشد .

قبلا هرگاه شخصی قصد ایجاد زیر ساخت یک شبکه اترنت جدید را داشت ، عموما این پروژه طی یک عملیات تخریبی پرهزینه انجام می گرفت ، حجم پروزه ، هزینه نسبتا" زیاد و عملیات تخریبی وسیعی را به کاربر نهایی برای ارتقاء شبکه تحمیل می کرد . به عنوان مثال در یک بیمارستان ، به ندرت کسی زیر بار جابه جا کردن بیماران یا تعطیل کردن یک بخش می رود ، برای یک بیمارستان خصوصی تعطیل کردن یک بخش به معنای کاهش درآمد و کاهش کیفیت مراقبت خواهد بود . بنابراین چنین بیمارستانی به دنیال ارتقاء سیستم نظارتی خود باشد ، فن اوری هایبرید آی پی می تواند بسیار منطقی به نظر برسد .

گوناگونی کابل ها و همبندی ها :

واقعیت امر در بیشتر زیر ساخت های کابل کشی ساختمان است که در طول زمان سیم کشی زیادی در شکل ها و اندازه های مختلف صورت گرفته است . بعضی ممکن است فقط آن را دردسر ساز ببینند در حالی که دیگران ممکن است ان را به عنوان منبع قابل بهره برداریدر نظر بگیرند . فن اوری آی پی روی هر کابل ، عملیات شبکه ای چند نقطه ای با استفاده از هر نوع کابل کشی با هر نوع هم بندی ستاره ای ، حلقه ای و خطی و با هر ترکیبی از انها را ممکن می سازد .

می دانیم که محدودیت فاصله نقطه به نقطه در اترنت معمولی 100 متر با استفاده از کابل های utp است . چنانچه این فاصله بیشتر باشد بایستی در مکان های بعضا نا مناسبی از مجموعه ، اتاقک های IDF تعبیه شود ت مکانی برای ریپیتر های دیتا و منبع تغذیه ایجاد شود . این کارمعمولا مستلزم ایجاد یا نصب اتاقک یا محفظه های قابل قفل شدن است .

به طور معمول بیشتر دوربین های آنالوگ در فواصل بیش از 150 متر نصب شده ناد . بنابراین با در نظر گرفتن محدودیت فاصله 100 متری اترنت ، رسیدن به این فاصله 150 متری مستلزم بکارگیری حداقل یک IDF جدید به همراه ریپیترهای اترنت می باشد . فراموش نکنید که محفظه IDF نیاز به منبع تغذیه دارد . تمامی این موارد به معنای پرداخت هزینه های اضافی جهت ایجاد محفظه IDF ، منبع تغذیه ، ریپیتر ، هزینه اجرایی و ... است . 

با بهره گیری  از راهکار هایبریدی (آی پی بر روی هر کابل) تا 56 ولت برق DC  POE از اتاق کنترل خواهیم داشت که تا 50 وات مابین دوربین ها /دیوایس های آی پی نهایی توزیع می شود .دیگر هیچ ریپیتری نیز لازم  نیست . دوربین ها / دیوایس های آی پی می توانند از همان UPS  دیگر تجهیزات اتاق کنترل تغذیه شوند . به همین سادگی

محصولات تبدیل به آی پی بر پایه کوآکس در بازار امروز یا نقطه به نقطه هستند . یعنی یک فرستنده گیرنده با تغذیه در محل (لوکال) در دوربین و یک فرستنده گیرنده با تغذیه لوکال در اتاق کنترل وجود دارد . یا از طریق یک پورت POE روی یک سوئیچ POE تغذیه می شوند. این روش در سیستم های چند دوربینه کارایی ندارد . با یک هاب گیرنده آی پی هایبریدی در اتاق کنترل ، با پشتیبانی از چندین فرستنده و گیرنده راه دور و دوربین هایشان پتانسیل سیستم به حداکثر می رسد . این فن آوری این قابلیت را نیز دارد که تنها از یک کابل جهت اتصال چندین دوربین به آی پی ، اسان بودن ، کم هزینه بودن و کار کمتر است و در عین حال مشتری از سرمایه کابل های قبلی بیشترین استفاده را می برد .

این تصویر مفهوم دوربین های چندگانه بر روی یک کابل را نشان می دهد .

امکان ارتقای تدریجی به آی پی :

افزایش یافتن فاصله انتقال فوق العاده است . انعطاف پذیر بودن هم بندی کابلکشی ها نیز خیلی خوب است اما بهترین قسمت این فناوری این است که به مشتری امکان انتخاب می دهد که کدام دوربین یا دیوایس و در چه زمانی تعویض شود. همه استطاعت آن را ندارند که به یکباره تمام شبکه را به آی پی ارتقاء دهند . مهمترین نکته این است که قابلیت لازم را درمکان صحیح داشته باشیم . با این فن آوری آی پی هایبریدی می توان تنها یک دوربین از چند دوربین در یک مکان را خارج و جایگزین نمود که باعث کیفیت و محدوده تصویر بیشتر خواهد شد . تمامی این گزینه ها این امکان را به کاربر نهایی می دهند تا بتواند اثر اجرای این پروزه را در برنامه کاری خود ملاحظه و کنترل کند .

راهکار های تبدیل واسطه آی پی روی هر نوع کابل تنها به پشتیبانی از دوربین های آی پی نمی شود . به خاطر انعطاف پذیری در استفاده از هرنوع کابل یا هم بندی ، به راحتی می توان از انها برای فراهم کردن اترنت POE  جهت کنترل دسترسی ، پشتیبانی نقاط دسترسی وایرلس ، تلفن های آی پی ، ایستگاه های ورود یا هر کاربرد دیگر با انتقال از طریق اترنت استفاده کرد .

نتیجه گیری :

برتری این راهکار هایبریدی انعطاف پذیر، سادگی طراحی و کاربرد آن است . راه اندازی آسان ، دیتا قوی و مطمئن است و در هزینه ها صرفه جویی می شود . این فن آوری نصب کننده های بیشتری را قادر می سازد تا برای یک پروژه ارتقا به آی پی ، با استفاده از شبکه کابل های نسل قبل گزینه های جدیدی از نظر مالی و توسعه سیستم به همراه داشته باشند .


انتخاب صحیح دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:57

صرف نظر از تکنولوژی هایی که برای طراحی و پیاده سازی یک سیستم دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرند . مواردی نیز وجود دارند که باید در تمام نصب ها مورد توجه قرار گیرند نخست اینکه مایل هستید چه نوع اطلاعاتی را سیستم یا اجزای آن در اختیار شما قرار دهند ؟ سه پاسخ برای این سوال وجود دارد :

آشکار سازی : که رخداد واقعه ای را در محدوده مورد نظرشان می دهد .

شناسایی : که تعیین می کند دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

تشخیص هویت : تعیین اینکه چه کسی یا کسانی در این کار دخیل هستند .

پاسخ شما به این سوالات نوع تجهیزات مورد نیاز شما را برای یک دوربین مدار بسته از قبل معین ، تعیین می کند در ضمن ملاحظات اساسی دیگری نیاز هستند که طراحی این سیستم و البته بودجه شما را تحت تاثیر قرار می دهند .

این ها عبارت اند از :

کیفیت تصویر مورد نیاز

سایز محدوده به نمایش در آمده

نور موجود (ممکن است نیاز به نور اضافی در محل باشد)

محیطی که تجهیزات در آن مورد استفاده قرار می گیرند ( داخل یا خارج از فضای بسته ، محیط های استاندارد یا با ریسک بالای خرابی تجهیزات )

منبع تغذیه

هریک از این موارد طراحی سیستم سی سی تی وی شما را تحت تاثیر خود قرار می دهند . به عنوان مثال اگر نیاز به نمایش دقیق تر صحنه داشته باشید ، به جای دوربین های سیاه سفید نیازمند استفاده از دوربین رنگی هستید ، در حالی که از طرف دیگر رزولوشن و دقت بیشتر را می توان با استفاده از یک دوربین مدار بسته نور کم سیاه سفید یا روز / شب بدست آورد . به عنوان یک قانون کلی ، مانیتورها و دوربین های رنگی را باید در سیستم را باید در سیستم هایی به کار برد که برای اهداف تشخیص هویت مورد استفاده قرار می گیرند .

اصول اولیه دوربین مداربسته

تعیین صحیح مشخصات یک دوربین مدار بسته به نظر فرآیندی پیچیده است فاکتور های زیادی وجود دارند که همه باید در نظر گرفته شوند اما از طرف دیگر ، تمام دوربین ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند :

سنسور تصویر _ که نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند 

عدسی _ نور بازتابیده از شیء را جمع آوری می کند .

مدارات پردازش تصویر _ سیگنال ها را سازمان دهی کرده ، بهیه ساخته و مخابره کنند .

دوربین های مدار بسته در انواع تک رنگ ، رنگی و روز / شب ( ترکیبی از سیاه سفید و رنگی) وجود دارند . مزایای دوربین های تک رنگ عبارتند از رزولوشن بالاتر ، نور مورد نیاز کمتر ، و در مجموع هزینه کمتر ،از طرف دیگر دوربین های رنگی در مجموع دارای مشخصات ارائه بهتر تصویر (با نور مناسب) به همراه توانایی های بهبود یافته برای تشخیص هویت و پیگرد هستند . دوربین های روز/شب مزایای هر دو را در بردارند و هر ورز هرچه بیشتر به انتخاب مناسب تکنولوزی دوربین برای کاربرد در محیط های درونی یا فضای باز تبدیل می شود .

سنسور تصویر:

در قلب دوربین مدار بسته های جدید سنسور سی سی دی است . یک سی سی دی از یک آرایه تخت از دیود های نوری (حساس به نور ) کوچک تشکیل شده است ، که نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند . هر دیود متناسب با میزان نوری که دریافت می کند ولتاژ ایجاد می نماید . عدم وجود نور منجر به ایجاد ولتاز صفر یا همان رنگ سیاه می شود . بیشترین میزان نور ، بیشترین میزان ولتاژ یا همان سفید را ایجاد می کند . در بین این دو سطح ، سایه های مختلف خاکستری قرار دارند . در مورد دوربین رنگی ، یک سیگنال رنگ تاب ، به سیگنال روشنایی افزوده شده تا اطلاعات مربوط به رنگ را با خود حمل کند .

دوربین ، سیگنال الکتریکی را پردازش کرده و آن را به یک سیگنال ویدئویی خروجی تبدیل می کند . سپس این سیگنال خروجی ضبط شده یا بر روی یک مانیتور به نمایش در می آید . گستره سطوح نوری که یک سی سی دی می تواند از عهده آن برآید  نسبتا" محدود است . بنابر این نوری که سی سی دی دریافت می کند باید از قبل به سطوح مشخصی محدود شده باشد .

سیگنال ویدئویی:

تمام تصویر متحرک ویدئویی در حقیقت از تصاویر ثابت یا همان فریم ها تشکیل شده اند . هر فریم از دو فیلد تشکیل شده است . یکی از آنها زمانی ساخته می شود که سی سی دی محیط اطراف را دقیقا" 262 1/2 مرتبه پویش کند . نتیجه این پویش بر روی مانیتور شمامجددا" ساخته می شود . پویش دوم شامل 262 1/2 خط است که دقیقا" نیم خط پایین تر از خط قبلی قرار گرفته و در ترکیب با پویش اول تصویری شامل 525 خط را شکل می دهد . زمانی که این دو خط به طور مناسبی هم زمان شوند و با نسبت 2:1 در هم پیچیده شوند ، یک تک فریم کامل ویدئویی ساکن شکل می گیرد . 

دوربین مدار بسته بری هم زمان کردن فرآیند ایجاد ویدئویی متحرک از ولتاژ AC  استفاده می کنند . در کشورهایی مثل ایالات متحده که از جریان متناوب با فرکانس 60 هرتز استفاده می شود . هر ثانیه از ویدئو دارای 60 فیلد است که 30 فریم را ایجاد می کنند . در اروپا و دیگر نواحی که از فرکانس 50 هرتز استفاده می شود . در هر ثانیه  50 فیلد و در نتیجه 25 فریم ایجاد می شود . از نظر چشم انسان این فریم های ویدئویی به صورت تصاویر متحرک دیده می شوند . کل ولتاژ تولید شده ، از پایین ترین نقطه پالس همگام تا بالاترین نقطه آن یعنی سطح سفید ، برابر یک ولت است و بنابر این ولتاژ پیک تو پیک آن 1 ولت است  و بنابراین ولتاژ پیک تا پیک ان یک ولت است  . بخش مربوط به روشنایی سیگنال از 0/3 ولت تا 1 ولت است و بنابراین ماکزیمم آن 0/7 ولت است . این یک سیگنال ویدئویی مرکب نامیده می شود زیرا اطلاعات مربوط به هم زمانی و ویدئو در یک سیگنال گرد امده اند .

سایز فرمت سی سی دی :

دوربین های اولیه دوربین مدار بسته دارای یک تیوپ دایره ای به عنوان سنسور بوده اند . سایز فرمت برابر قطر این تیوب است که به نوعی قطر تصویر را تعیین می نماید . اگرچه امروزه سنسورهای دوربین مداربستهچیپ هایی سیلیکنی تخت و مستطیلی هستند اما هنوز هم از همان روش اندازه گیری استفاده می شود . 

سایز فرمت (میلی متر) 

سی سی دی های بزرگتر نور بیشتری را جمع آوری می کنند و بنابر این نسبت به سی سی دی های کوچکتر حساسیت بیشتری دارند . قیمت دوربین ، متناسب با سایز سنسور افزایش می یابد . بنابراین در انتخاب سایز سنسور هم بودجه و هم کارکرد باید در نظر گرفته شود .

لطفا توجه داشته باشید که سایز سنسور هایی که در شکل نشان داده شده اند باید متناسب با عدسی انتخابی باشند چرا که عدسی ها نیز برای سایزهای مشخص سنسور طراحی شده اند .

عدسی :

عدسی ها چشمان یک سیستم دوربین مدار بسته محسوب می شوند . وجود آنها برای ساخت توابع مختلف ویدئویی ضروری است . عدسی ها دو کار اساسی انجام می دهند . نخست اینکه صحنه ای که بر روی مانیتور به تصویر کشیده خواهد شد را تعیین می کنند که این تابعی از فاصله کانونی است . دوم اینکه مقدار نور وارد شده به سنسور را کنترل می کنند که این عملکرد عنبیه چشم است . فاصله کانونی می تواند ثابت یا متغیر باشد (مثل لنز زوم) باشد . عنبیه را می توان از طریق دوربین به صورت دستی یا اتوماتیک کنترل کرد .

انواع مختلف عدسی:

چگونه می توان در شرایط مشخص بهترین عدسی را انتخاب کرد ؟ عدسی ها دارای مشخصات متعددی هستند که همگی باید متناسب با نیاز شما باشند . 

عدسی ها با فاصله کانونی ثابت :

این نوع عدسی ها ساده ترین نوع عدسی هستند و در نتیجه از انواع دیگر ارزان قیمت تر هستند . میزان فاصله کانونی که باید از پیش تعیین شود نیاز به محاسبات دقیقی دارد تا بتوان عدسی را انتخاب کرد  که بیشترین سازگاری را برای محل مورد نظر داشته باشد . این محاسبات بر اساس سایز دلخواه میدان نمایش و همینطور فاصله آن از دوربین انجام گیرد . در حالت معمولی عدسی ها یا برای داشتن جزئیات بیشتر ، دارای میدان دید باریک 30 درجه و یا میدان دید 60 درجه هستند . 

عدسی های با فاصله کانونی متغییر :

این عدسی ها انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کنند و به شما امکان می دهند تا میدان دید را به صورت دستی تعیین کنید . اگرچه اندکی گران قیمت ترهستند ولی متداول تر هستند چراکه می توانید تنظیمات دقیق تری را در صحنه داشته باشید . انها همچنین فرآیند تعیین مشخصات را ساده تر می سازند چرا که داشتن میدان دید متغیر در عدسی به این معنی است که از تنها یک عدسی می توان برای تمام دوربین های موجود در سیستم استفاده کرد .

عدسی های اصلاح شده مادون قرمز :

چشم انسان تنها قادر است پخش مرئی طیف نور را ببیند . ان سوی نور مرئی بخشی از طیف قرار دارد که مادون قرمز را در بر می گیرد . نور IR بر دقت تولید مجدد رنگ ها اثر منفی می گذارد . به همین دلیل در تمام دوربین های رنگی از یک فیلتر قطع IR استفاده می شود تا به کلی یا تا حدی مانع از رسیدن نور مادون قرمز به سنسور شود . این یعنی در دوربین های استاندارد رنگی دیگر نیازی به عدسی اصلاح شده مادون قرمز نیست .

اما دوربین های تک رنگ و روز /شب می توانند از مزایای این عدسی بهره ببرند ادوات سی سی دی درون دوربین حفاظتی می تواند نور IR را آشکار سازد  و از ان برای کمک به روشن کردن ناحیه مورد نمایشاستفاده کند . در حقیقت استفاده از عدسی های معمولیدر دوربین های تک رنگ یا روز/شب معمولا منجربه ایجاد تصویر تار یا در بدترین حالت غیر متمرکز می گردد. این به این دلیل است که طول موج نور مادون قرمز با نور مرئی تفاوت دارد . بنابراین نقطه فوکوس نور مادون قرمز نسبت به نور مرئی در مکان دیگری قرار می گیرد . 

در نتیجه با استفاده از عدسی های معمولی و تنظیم فوکوس در نور روز ، تصویر شب هنگام زمانی که از روشنایی مادون قرمز استفاده می شود . از فوکوس خارج شده و محو می شود و برعکس . می توان این مشکل را با استفاده از عدسی های اصلاح مادون قرمز بر طرف کرد که هر دو مرئی و مادون قرمز را در یک صفحه عمودی فوکوس می کند .

عدسی های اصلاح شده مادون قرمز تنها برای استفاده به همراه روشنایی مادون قرمز در شب هنگام نیستند . بسیاری از منابع نوری حاوی بخشی از طیف نوری مادون قرمز هستند . بنابراین استفاده از عدسی های اصلاح شده مادون قرمز در یک دوربین تک رنگ یا روز/ شب تصاویر تیز تری را ایجاد می کنند چرا که تمام نور متمرکز می شود . 

عدسی های دارای زوم موتوری :

عدسی های زوم پیچیده ترین نوع عدسی هستند و بیشترین عملکرد را نیز ارائه می کنند این نوع عدسی ها را می توان از راه دور کنترل نمود و به این ترتیب امکان تغییر فاصله کانونی و حفظ فوکوس حتی حین تعقیب تصویر نیز بوجود می آید . یعنی از تنها یک عدسی می توان برای نمایش محدوده گسترده ای استفاده کرد تا ورود فرد غیر مجاز شناسایی شود که در نتیجه آن می توان برای مشاهده جزئیات چهره بر روی آن زوم کرد . معمولا چنین عدسی هایی از زوم فوکوس و عنبیه خودکار موتوری استفاده می کنند تا بیشترین کارایی را فراهم کنند .

اندازه عدسی : 

دسته بندی دیگری نیز برای عدسی ها وجود دارد که به سایز انها مربوط می شود . اندازه عدسی ( 1/2 اینچ ، 1/3 اینچ، 1/4 اینچ، و .... )  عبارت است  از نسبت قطر آن به کل تصویر به نمایش درآمده . با اینکه اغلب از نظر اقتصادی بهتر است اندازه عدسی را مطابق با سایز حسگر دوربین انتخاب کنیم  ، ولی این امکان نیز وجود دارد که بتوان از عدسی بزرگتری بر روی دوربینی (تصویر سازی) با سایز کوچکتر استفاده کرد چراکه تنها کافی است تصویر حداقل به بزرگی حسگر باشد . 

استفاده از یک عدسی بزرگتر در بیشتر مواقع می تواند مفید فایده باشد چرا که عمق میدان بزرگتری فراهم می شود . بعلاوه استفاده از عدسی بزرگتر به این معنی است که محدوده تصویر کاملا از بخش مرکزی و مسطح تر عدسی گرفته شده که باعث اعوجاج بسیار کمتر گوشه ها و امکان فوکوس بهتر می شود .

نصب عدسی ها :

در عدسی های دوربین مدار بسته از هر دونوع نصب C یا CS  استفاده می شود که مشخص کننده نوع دندانه و ابعاد آن است . تفاوت بین این دو نوع در فاصله موجود از پشت محل نصب تا سطح حسگر است . به این فاصله « طول پشت فلنج » گفته می شود . در عدسی های CS این فاصله کوتاه تر است که باعث استفاده کمتر از المان های شیشه ای شده که منجربه طرح فشرده تری برای عدسی می شود . 

امروزه در اغلب دوربین ها از نصب CS استفاده می شود . یک عدسی CS ممکن است تنها بر روی دوربین با فرمت نصب CS نصب شود . از عدسی نوع C نیز می توان در دوربین های با فرمت نصب CS استفاده کرد به شرطی که یک حلقه آداپتور 5 میلی متری افزوده شود . 

نوع دندانه و ابعاد آن در هر دونوع عدسی مشابه هم هستند . بنابراین می توان هر دو آنها را بدون ایجاد هیچ گونه تخریبی بر روی هریک از دوربین ها نصب کرد با این حال روی هم رفته نمی توان از این عدسی ها به جای هم استفاده کرد ترکیب غلط عدسی و نوع نصب دوربین می تواند فوکوس را در دوربین جانب اشیاء بی نهایت دور از درون عدسی عبور کرده و بر روی نقطه مشترکی روی محور اپتیکی متمرکز شوند .نقطه ای که حسگر تصویر دوربین مدار بسته روی آن قرار می گیرد ، کانون نامیده می شود . از نقطه نظر طراحی عدسی ها دارای دو نقطه اصلی هستند .  نقطه اصلی اولیه و ثانویه .فاصله بین نقطه اصلی ثانویه و کانون (حسگر تصویر) تعیین کننده فاصله ی کانونی عدسی است . 

فاصله ی کانونی با واحد میلی متر اندازه گیری می شود . عدسی ها بر اساس فاصله ی کانونیشان به نرمال ، دید _ وسیع و تله فوتو تقسیم می شوند . به عنوان مثال در یک دوربین با فرمت 1/3 اینچ ، یک عدسی 8 میلی متری از نوع دید وسیع محسوب می شود . چراکه قادر است میدان دید وسیعی را بگیرد . برعکس یک عدسی 125 میلی متری بر روی همین دوربین در مکان مشابه ، میدان دید به وضوح باریک تری را خواهد داشت . اگر چه اشیاء به میزان قابل توجهی بزرگ می شوند .


دسته بندی لوکس در دوربین های آنالوگ و دیجیتال
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:56

در هنگام مقایسه و یا اندازه گیری حساسیت نوری دوربین های آنالوگ و دیجیتال باید به برخی از موارد توجه کرد . اولین تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال در ماهیت سیگنال خروجی آنالوگ (ولتاژ) و دیجیتال عدد است . در نحوه ی پردازش سیگنال به وسیله حسگر های این دوربین ها و اصطلاحات فنی نیز برخی تفاوت ها وجود دارد . معمولا سیگنال های ویدئویی آنالوگ بر حسب آی آرای (از 0 تا 255) تعریف می شوند . در هر دو مقیاس کمترین مقدار مربوط به رنگ سیاه (پیکسل خالی)  و بیشترین مقدار مربوط به رنگ سفید (سیگنال پر ) است . بین سیستم های ویدئویی پال و ان تی اس سی در برخی از مفاهیم تفاوت های جزئئ وجود دارد . به عنوان نمونه در سیستم ان تی اس سی معادل رنگ سیاه 7.5 آی آر است . در صورتی که در سیستم پال رنگ سیاه معادل 0 آی آر است . زمانی که در مشخصات فنی دوربین عبارت 0.8 لوکس در 30 درصد آی آراف به عنوان بازده دوربین در روشنایی کم قید می شود . به این معناست که در روشنایی محیطی 0.8 لوکس فقط 30 درصد از ولتاز آنالوگ در خروجی بی ان سی دوربین آنالوگ قابل تشخیص است ، یعنی 0.21 ولت یا 0.42 ولتاژ پیک تو پیک . هنگامی که با افزایش زمان نوردهی یا مدت زمان باز نگه داشته شدن روزنه دوربین نوردهی به لنز بیشتر می شود . سطح سیگنال در هر دوگونه دوربین های آنالوگ و دیجیتال افزایش می یابد . اگر طراح حداکثر زمان نوردهی را در نظر بگیرد و از بزرگترین روزنه استفاده کند و بازهم بخواهد تصویری روشن تر داشته باشد، باید سیگنال ویدئویی را تقویت کند . تقویت سیگنال ویدئویی به مفهوم تصویر روشن تر است ولی اغلب به دلیل تقویت هم زمان نویز و سیگنال، این تصویر روشن تر نویز بیشتر ی دارد .مقایسه لوکس و آی آر دوربین های آنالوگ و دیجیتال در روشنایی کم ، برای مقایسه بازدهی آنها ضروری است . برای این کار پیشنهاد می شود دوربین ها را در کنار هم قرار داده و سپس خروجی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید .

دمای رنگ :

طیف های نوری تاثیرات متفاوتی بر کیفیت رنگی تصاویر دارند . نورهای مختلف نظیر خورشید و لامپ های رشته ای و .... را می توان بر اساس دمای رنگ بر حسب درجه کلوین دسته بندی کرد . معیار دمای رنگ بر این اساس کار می کند . که هر جسم گرمی از خود تشعشع دارد. اولین رنگی که از اجسام گرم تشعشع می شود رنگ قرمز است . با افزایش دمای جسم ، رنگ ان به سمت آبی متمایل تر است یعنی دمای رنگ قرمز از رنگ آبی پایین تر است . این مسئله کاملا برعکس تعیین دمای آب سرد و گرم توسط این رنگ هاست . دمای رنگ نور خورشید در ابتدای صبح نزدیک به کمترین حد دمای رنگ (رنگ های قرمز تر است ) و در طول روز دمای رنگ آن افزایش می یابد و در ظهر دمای رنگ نور خورشبد در حدود 5500 کلوین ( نزدیک رنگ زرد) می شود . در ضمن دمای رنگ لامپ رشته ای در حدود 3000 کلوین است . منابع روشنایی نظیر لامپ های مهتابی ، لامپ های بخار گازی نسبت به لامپ های رشته ای به مراتب دمای رنگ بالاتری دارد. این منابع روشنایی را نمی توان ب وسیله معیار درجه کلوین به دقت توصیف کرد و به همین دلیل به جای آن از دمای رنگ برای این کار استفاده می شود صحنه ها به وسیله منابع روشنایی با رنگ های متفاوت ، روشن شده اند و این رنگ های متفاوت روی رنگ تصاویر تاثیر گذاشته اند . سیستم بینایی انسان قادر است تغییر رنگ اجسام  در این محیط ها را به صورت خودکار تشخیص دهد و با ایجاد توازن رنگی اجسام را با رنگ اصلی به بیننده نشان دهد . به این عمل سیستم بینایی پایداری رنگی می گویند . دوربین برای ایجاد پایداری رنگی باید با روشنایی محیط تطبیق پیدا کند که به این فرآیند برقراری تعادل رنگ سفید گفته می شود و دوربین های پیشرفته  امروزی مجهز به ان هستند در این فرآیند با استفاده از یک صحنه شناخته شده معمولا خاکستری توازن رنگی تصویر به گونه ای تنظیم می شود که رنگ خاکستری و همه رنگ های دیگر در صحنه با سیستم بینایی سازگار شود . البته این تعادل رنگ سفید به صورت دستی یا از قبل تنظیم شده نیز قابل ایجاد است .

نور نامرئی:

با تغییر دمای منبع روشنایی طیف نور رنگی ( یا توزیع طیف نور) تولیدی تغییر می کند . طیف رنگی در محدوده بین 3000 تا 100000 درجه کلوین هنوز در محدوده طیف نوری مرئی قرار دارد . زمانی که دمای اجسام از این محدوده خارج می شود تشعشع حرارتی انها در طول موج های نامرئی اتفاق می افتد نور مادون قرمز و فرابنفش که در خارج از محدوده نور مرئی قرار دارند . توسط چشم قابل تشخیص و مشاهده نیستند . از آن جایی که حسگرهای سی سی دی و c.mos  به نور فرابنفش حساس نیستند ، دوربین های حفاظتی دیجیتال تحت تاثیر این طیف نوری قرار نمی گیرند . اما دوربین های آنالوگ به نور فرابنفش حساس هستند و برای حل این مشکل باید لنز به وسیله فیلتر یووی پوشیده شوند . اکثر حسگر دوربین ها برخی از نورهای نزدیک به طیف مادون قرمز را تشخیص می دهند ( از 700 نانومتر تا حدود 1000 نانومتر) اما در صورتی که چنین طیفی فیلتر نشوند ، این طیف نوری باعث خراب شدن رنگ تصاویر می شود . برای فیلتراین طیف نوری و جلوگیری از خراب شدن رنگ تصاویر به وسیله آن ، بین لنز و حسگر یک قطعه اپتیکی قرار داده می شود تا فیلتر آی آر طیف نزدیک به نور مادون قرمز را فیلتر کند و فقط طیف رنگی را تحویل حسگر دوربین دهد .  در صورت عدم استفاده از فیلتر قطع کننده آی آر در دوربین های دیجیتال و شبکه می توان از این دوربین ها در شرایط کم نور و تاریکی محیط استفاده کرد . 

و تصاویر با کیفیتی تهیه نمود عدم استفاده از فیلتر آی آر باعث می شود حسگر دوربین از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز باید تولید تصاویر سیاه و سفید با کیفیت استفاده کند . معمولا دوربین هایی که قابلیت استفاده از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز را دارند در مدل شبانه روزی حساس به مادون قرمز استفاده می شوند البته لازم به ذکر است چنین دوربین هایی برای تهیه تصاویر مادون قرمز حساس به گرما ساخته نشده اند . برای تهیه تصاویر مادون قرمز از دوربین های مادون قرمز مخصوصی استفاده می شود که بتوانند طیف نور مادون قرمز (گرما) تشعشع شده از اجسام جان دار را تشخیص بدهند و در تصاویر تولیدی انها اشیاء گرم تری نظیر انسان ها و حیوانات از پس زمینه سردشان به خوبی قابل تفکیک باشند . این دسته از دوربین ها برای مقاصد نظامی تولید می شوند و به آنها دوربین حرارتی گفته می شود .


دوربین مدار بسته با حساسیت بالا
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 16:59

تکنولوژی های حفاظتی و نظارتی هر روز بیش از پیش پاسخگوی نیاز کاربران هستند . مواردی همچون نظارت و مونیتورینگ و انتقال تصاویر و دیتا هر روز با تکنولوزی های جدید روبه رو هستند و شرکت های مختلف هرکدام محصولات جدیدی را به بازار عرضه می کنند . شرکت ان ای سی دوربین حساسیت بالایی را طراحی نموده است که می تواند در محیط های کاملا تاریک تصاویر ویدئویی مطلوبی بگیرد . در تاریکی مطلق این دوربین ها می توانند تصاویری شفاف و با کیفیت و کاملا رنگی بگیرند . وضعیت روشنایی و نور ماه تاثیری بر کیفیت تصاویر ندارد و حتی زمانی که ماه هلال است نیز تصاویر با کیفیت گرفته می شود .

دوربین مدار بسته که دارای چیپ CCD است به گونه ای طراحی شده است که بتواند در روشنایی کم تصاویر با کیفیت ارائه دهد . محصول طراحی شده شرکت ان ای سی در اصل برای زمان شب و به منظور حفاظت و نظارت تصویری در شب ها کاربرد دارد . محیط هایی همچون نواحی ساحلی و یا زمین های کشاورزی می توانند به راحتی از این دوربین ها استفاده کنند .

در حال حاضر دوربین های محتلفی در بازار وجود دارند که تصاویری با حساسیت و کیفیت مختلف ارائه می دهند . وقتی میزان روشنایی محیطی تغییر می کند . کیفیت تصاویر از یک دوربین تا دوربین دیگر تغییر می کند و گاهی این تغییرات بسیار فاحش هستند . برای مثال دوربین هایی که دارای یک CCD  معمولی هستند به عنوان دوربین های حساسیت بالا شناخته می شوند . ولی همین دوربین ها برای اینکه تصاویر مناسبی بگیرند نیاز به نور ماه کامل دارند .

دوربین های دیگر دوربین های مادون قرمز هستند که می توانند تصاویری را حتی در تاریکی  کامل بگیرند و این در حالی است که لنز های مختلف در طراحی آنها به کار گرفته نشده است و تنها تصاویر سیاه و سفید را می توان به آنها تهیه نمود .

برخی از ویژگی های مربوط به دوربین های CCD :

در روشنایی مناسب و کافی ، چیپ EMCCD 3 ، تصاویر با حساسیت بالا تهیه می کنند .

در روشنایی نور ماه ستارگان و در تاریکی کامل تصاویری کاملا رنگی تهیه می کنند .

ابزاری قوی در نظارت تصویری برای شب محسوب می شود .

وایت بالانس کاملا اتوماتیک دارد .

کنترل حساسیت کاملا اتوماتیک دارد .

نکات فنی EMCCD 3 :

دوربین های حساسیت بالای ان ای سی ، از سه چیپ EMCCD در طراحی خود بهره برده است . یکی از چیپ های نور و روشنایی را از طریق فوتو دیود به الکترون تبدیل و آن را به سیگنال تبدیل می کند . برای افزایش حساسیت سیگنال الکتریکی تبدیل می کند . برای افزایش حساسیت سیگنال الکتریکی تقویت می شود البته در این شرایط هم زمان با تقویت سیگنال نویز هم تقویت می شود و از کیفیت تصویر کاسته  می شود لذا این موضوع با چالش هایی برای داشتن تصاویر با کیفیت بالا روبه رو است .

تقویت سیگنالدوربین CCD معمولی :

زمانی که تنها یک CCD مورد استفاده قرار می گیرد نور به سه رنگ و فیلتر اصلی تقسیم می گردد . با یک CCD جذب نور از یک فیلتر و تنظیم آن برای داشتن ویدئویی با رنگ مناسب مشکل  خواهد شد .

زمانی که از سه CCD استفاده کرده باشیم مشابه دوربین های حساسیت بالای ان ای سی ، نور به سه رنگ اصلی تقسیم می شود واز سه فیلتر رنگی به جای یک فیلتر رنگی عبور می کند لذا حساسیت تصاویر بیشتر خواهد بود .

در شرایطی که EMCCD  استفاده کرده باشیم ، CCD سیگنال الکترون را قبل از تبدیل به سیگنال الکتریکی تقویت می کند . در این شرایط حتی زمانی که نور بسیار ضعیف باشد و حتی در تاریکی کامل ، کیفیت تصاویر گرفته شده بسیار خوب خواهد بود و نویز یا سیگنال هم زمان تقویت نخواهند شد .

دوربین حساسیت بالا ان ای سی :

EMCCD برعکس CCD ها نویز را با سیگنال تقویت نمی کنند و خروجی با حداقل نویز ممکن ارائه خواهد شد . در واقع سیگنال قبل از اینکه نویز بر آن سوار شود تقویت می گردد .

وایت بالانس کاملا اتوماتیک:

نورهای مختلف درجه حرارت های مختلفی دارند که دقت رنگ را برای تصاویر مختلف تغییر می دهند . دوربین ای حساسیت بالای ان ای سی دارای وایت بالانس کاملا اتوماتیک هستند که ویدئوهای رنگی و نزدیک به تصویر اصلی تولید می کنند .

مد کنترلی با حساسیت اتوماتیک :

بر اساس میزان شفافیت یک جسم ، مد کنترل اتوماتیک حساسیت در دوربین های حساسیت بالای ان ای سی دارای قابلیت کنترل و تنظیم هستند  .


حساسیت های دوربین مدار بسته به نور
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 16:58

حساسیت دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مدار بسته دیجیتال نسبت به نور

در هنگام مقایسه کردن و یا اندازه گیری حساسیت نوری بین دوربین های آنالوگ و دیجیتال باید به برخی از موار توجه کرد . اولین تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال (عدد) است .

و در نحوه ی پردازش سیگنال به وسیله حسگر های این دوربین ها و اصطلاحات فنی نیز برخی تفاوت ها وجود دارد . معمولا سیگنال های ویدئویی آنالوگ بر حسب آی آر ( از 0 تا 100) و سیگنال های دیجیتال ( معمولا از 0 تا 255) تعریف می شوند . در هر دو مقیاس کمترین مقدار مربوط به رنگ سیاه ( پیکسل خالی) و بیشترین مقدار مربوط به رنگ سفید (پیکسل پر ) است . بین سیستم های ویدئویی پال و ان تی اس سی در برخی از مفاهیم تفاوت های جزئی وجود دارد . به عنوان نمونه در سیستم های ان تی اس سی معادل رنگ سیاه 7.5 آی آرای است . در صورتی که در سیستم پال رنگ سیاه معادل 0 آی آرای می باشد . زمانی که در مشخصات فنی دوربین مدار بسته عبارت 0.8 لوکس در 30 درصد آی آر اف به عنوان بازده دوربین در روشنایی کم قید می شود . به این معناست که در روشنایی محیطی 0.8 لوکس فقط 30 درصد از ولتاژ آنالوگ در خروجی بی ان سی دوربین آنالوگ قابل تشخیص است ، یعنی21 ولت یا 42 ، ولتاژ پیک تو پیک . هنگامی که با افزایش زمان نوردهی یا مدت زمان باز نگه داشته شدن روزنه دوربین نوردهی به لنز بیشتر شود . سطح سیگنال در هر دو گونه دوربین های آنالوگ و دیجیتال افزایش می یابد اگر طراح حداکثر زمان نوردهی را در نظر بگیرد و از بزرگترین روزنه استفاده کند و باز هم بخواهد تصویری را روشن تر داشته باشد . باید سیگنال ویدئویی را تقویت کند تقویت سیگنال ویدئویی به مفهوم تصویر روشن تر است ولی اغلب به دلیل تقویت هم زمان نویز و سیگنال ، این تصویر روشن تر نویز بیشتری دارد . مقایسه لوکس و آی آرای دوربین های انالوگ و دیجیتال در روشنایی کم ، برای مقایسه بازدهی آنها ضروری است . برای این کار پیشنهاد می شود دوربین ها را در کنار هم قرار داده و سپس خروجی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید .

دمای رنگ :

طیف های نوری تاثیرات متفاوتی بر کیفیت رنگی تصاویر دارند . نورهای مختلف نظیر نور خورشید و لامپ های رشته ای و ... را می توان بر اساس دمای رنگ - برحسب درجه کلوین - دسته بندی کرد . معیار دمای رنگ بر این اساس کار می کند که هر جسم گرمی از خود تشعشع رنگی دارد . اولین رنگی که از اجسام گرم تشعشع می شود رنگ قرمز است . با افزایش دمای اجسام رنگ آن به سمت آبی متمایل تر است . یعنی دمای رنگ قرمز از رنگ آبی پایین تر است -این مسئله کاملا بر عکس تعیین دمای آب سرد و گرم  توسط این رنگ ها است . دمای رنگ نور خورشید در ابتدای صبح نزدیک به کمترین حد دمای رنگ ( رنگ های قرمز تر است ) و در طول روز دمای رنگ آن افزایش می یابد و در ظهر دمای  رنگ نور خورشید در حدود 5500 کلوین ( نزدیک رنگ زرد ) می شود . در ضمن دمای لامپ رشته ای در حدود 3000 کلوین است . منابع روشنایی نظیر لامپ های مهتابی ، لامپ های بخار گازی نسبت به لامپ های رشته ای به مراتب دمای رنگ بالاتری دارند . این منابع روشنایی را نمی توان به وسیله معیار درجه کلوین به دقت توصیف کرد . و به همبن دلیل به جای آن از دمای رنگ برای این کار استفاده می شود .

صحنه ها به وسیله ی منابع روشنایی با رنگ های متفاوت روی رنگ تصاویر تاثیر گذاشته اند . سیستم بینایی انسان قادر است تغییر رنگ اجسام در این محیط ها را به صورت خودکار تشخیص دهد و با ایجاد توازن رنگی اجسام را با رنگ اصلی به بیننده نشان دهد . به این کار این سیستم بینایی پایداری رنگی می گویند  . دوربین برای ایجاد پایداری رنگی باید با روشنایی محیط تطبیق پیدا کند . که به این فرآیند برقراری تعادل رنگ سفید  گفته می شود و دوربین های پیشرفته ی امروزی مجهز به آن هستند . در این فرآیند با استفاده  از یک صحنه شناخته شده معمولا خاکستری توازن رنگی تصویر به گونه ای تنظیم می شود که رنگ حاکستری و همه رنگ های دیگر در صحنه با سیستم بینایی سازگار شود . البته این تعادل رنگ سفید به صورت دستی یا از قبل تنظیم شده نیز قابل ایجاد است .

نور نامرئی :

با تغییز دمای منبع روشنایی طیف نور رنگی ( یا توزیع طیف نور ) تولیدی تغییر می کند . طیف رنگی  در محدوه ی بین 3000 تا 10000 درجه کلوین هنوز در محدوده ی طیف نور مرئی قرار دارد . زمانی که دمای اجسام از این محدوده خارج می شود  . تشعشع حرارتی آنها در طول موج های نامرئی اتفاق می افتد . نور مادون قرمز و فرابنفش که در خارج از محدوده نور مرئی قرار دارند توسط چشم قابل تشخیص و مشاهده  نیستند . دوربین های حفاظتی دیجیتال تحت  تاثیر این طیف نوری قرار نمی گیرند . اما دوربین های آنالوگ به نور فرابنفش حساس هستند . و برای حل این مشکل باید لنز به وسیله فیلتر یو -وی پوشیده شوند . اکثر حسگر دوربین ها برخی از نورهای نزدیک به طیف مادون قرمز را تشخیص می دهند . ( از 700 نانومتر تا حدود 1000 نانومتر ) اما در صورتی که چنین طیفی فیلتر نشوند . این طیف نوری باعث خراب شدن رنگ تصاویر به وسیله آن ، بین لنز و حسگر یک قطعه اپتیکی قرار داده می شود . تا فیلتر آی آر طیف نزدیک به نور مادون قرمز را فیلتر کند . و فقط طیف رنگی را تحویل حسگر دوربین دهد . در صورت عدم استفاده از فیلتر قطع کننده آی آر ، در دوربین های دیجیتال و شبکه می توان از این دوربین ها در شرایط کم نور و تاریکی محیط استفاده کرد . و تصاویر با کیفیتی تهیه نمود . عدم استفاده از از فیلتر آی آر باعث می شود حسگر دوربین از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز برای تولید تصاویر سیاه - سفید با کیفیت استفاده کند . معمولا دوربین هایی  که قابلیت استفاده از طیف نوری نزدیک به مادون قرمز را دارند . در مدل های شبانه روزی یا حساس به مادون قرمز استفاده می شوند . البته لازم به ذکر است چنین دوربین هایی برای تهیه تصاویر مادون قرمز حساس به گرما ساخته نشده اند . برای تهیه تصاویر مادون قرمز از دوربین های مادون قرمز مخصوصی استفاده می شود . که بتوانند طیف نور مادون قرمز ( گرما ) تشعشع شده از اجسام جان دار و بی جان را تشخیص بدهند  و در تصاویر تولیدی انها اشیاء گرم تری نظیر انسان ها و حیوانات از پس زمینه سردشان به خوبی قابل تفکیک باشند . این دسته از دوربین ها برای مقاصد نظامی تولید می شوند . و به آنها دوربین حرارتی گفته می شود .


تصاویر دوربین مدار بسته را قبل از اجرا ببینید
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 17:7

با کمک نرم افزار طراحی دوربین مدار بسته تصاویر دوربین ها را قبل از اجرا ببینید:

یکی از دغدغه های مجریان سیستم های نظارت تصویری طراحی سیستم به طوری است ک با کمترین تعداد دوربین بیشترین فضاها را پوشش دهند ، و بتوانند در محل های با اهمیت بالا تصاویری با جزئیات مناسب داشته باشند . لذا وقت زیادی را در محل پروژه برای آزمودن محل و نوع دوربین ها می گذرانند . و در بسیاری موارد پس از اجرا نتیجه ی مطلوب مشتریان نخواهند بود . با کمک نرم افزارهای طراحی دوربین مدار بسته می توان شبیه سازی محل پروژ و اجرای سیستم به طور مجازی تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کرد .

مزایای استفاده از نرم افزارهای طراحی سیستم دوربین مدار بسته :

جذب مشتریان بیشتر

در فضای رقابتی امروز داشتن مشتریان جدید یکی از علل موفقیت است . با این نرم افزار شما می توانید با استفاده از نقشه های اجرای دقیق ، تصاویر سه بعدی و مدل هایی از اشیاء و افراد . پیشنهادات فنی و پیش فاکتورهای دقیقی ارائه دهید ، که تاثیر به سزایی در تصمیم گیری مشتریان برای انتخاب شما می گذارد . با این روش شما می توانید به مشتریان خود نشان دهید . که با بکارگیری دوربین های مناسب و با تعداد کافی ،با به حداقل رساندن سخت افزار مورد نیاز می توان نقاط مورد نظر را پوشش داد . به این ترتیب شما قادر خواهید بود در کوتاه ترین زمان یک راهکار دقیق به مشتری خود ارائه دهید که باعث جذب مشتریان جدید برای شما می شود .

طراحی آسان و سریع سیستم نظارتی :

با استفاده از یک نرم افزار طراحی شما می توانید به راحتی و با استفاده از آیکون های موجود در برنامه و امکانات گرافیکی دیگر پلان کلی سیستم نظارت تصویری مورد نظر را طراحی کنید و قبل از اجرای کامل سیستم از محل قرارگیری دوربین ها اطمینان حاصل کنید . و یا شناسایی نقاط کور می توانید بهترین محل قرارگیری دوربین ها و تعداد دوربین مورد نیاز را تعیین نمایید .همچنین می توانید پهنای باند مصرفی و میزان حافظه مورد نیاز برای ذخیره سازی را نیز تعیین نمایید . 

تشویق مشتریان به بیشتر هزینه کردن :

پرداخت هزینه کمتر همیشه یکی از اولویت های هر پروژه ای است اما نه همیشه ،مخصوصا زمانی که مساله امنیت در میان باشد زمانی که کاربران دلیلی برای افزایش تعداد دوربین ها یا استفاده از دوربین های بهتر نمی بینند ، شما می توانید با کمک مدل های ارائه شده توسط برنامه به آنها نشان دهید که چگونه افزایش کیفیت یا تعداد دوربین ها می تواند به شناسایی بهتر افراد و افزایش امنیت کمک کند . ممکن است این کار در ابتدا هزینه بی مورد به نظر برسد اما در درازمدت با افزایش امنیت این هزینه ها جبران خواهد شد .

افزایش اعتماد مشتریان :

پیدا کردن مشتریان جدید تنها یک روی سکه است ، اگر این مشتریان به خوبی پشتیبانی نشوند و ناراضی باشند ، افزایش تعدادمشتریان بی حاصل خواهد بود . بنابراین جلب اعتماد مشتریان راهی مطمئن به سوی موفقیت است . این گونه نرم افزارها با برآورده کردن نیازهای مشتریانتان به افزایش رضایتمندی آنها کمک می کنند . برقراری ارتباط در هر کسب و کاری حیاتی است و هرگونه سوءتفاهم باعث اتلاف وقت و سرمایه مجریان و کاربران می شود . 

بنابر این شما می توانید با استفاده از نرم افزارهای طراحی بر اساس نیازهای مشتریان خود یک مدل کامل از پروژه فراهم کرده و از ایجاد هرگونه سوء تفاهمی جلوگیری کنید .

نرم افزارطراحی دوربین آی پی JVSG

یکی از نرم افزارهایی که به منظور طراحی سیستم های نظارتی مورد استفاده قرار می گیرد . نرم افزار طراحی دوربین آی پی JVSG است . این یک نرم افزار گرافیکی است که به علت سادگی کار با آن و امکانات فراوان مورد استقبال گسترده طراحان و مجریان سیستم های دوربین مدار بسته قرار گرفته است .

اکثر افراد از روی تصاویر یادگیری و درک بهتری از موضوع پیدا می کنند تا متن ، این برنامه از این موضوع بهترین استفاده را کرده است و اطلاعات را به روشی ساده و قابل درک به نمایش می گذارد . بنابر این بدون نیاز به یادآوری فرمان ها و یا عملکردهای پیچیده تنها از روی اشکال و یا رنگ ها شما می توانید از این برنامه استفاده نمایید .

برای شروع به کار با این برنامه شما می توانید پلان محل مورد نظر خود را با توجه به اندازه های محل توسط همین نرم افزار طراحی کنید و یا یک پلان از قبل طراحی شده را با یکی از فرمت های JPEG-BITMP یا ..... مورد استفاده قرار دهید . در مورد فضاهای خارجی می توانید با کمک نرم افزار گوگل یک عکس هوایی از محل تهیه کرده و به عنوان پلان محل از آن استفاده کنید .

این نرم افزار علاوه بر نمایش نمای 2 بعدی که همان پلان شماست امکان نمایش سه بعدی پلان را نیز دارد . در زمان طراحی پلان توسط نرم افزار JVSG با استفاده از آیکون های موجود در برنامه شما می توانید به راحتی دیوارها ، درها ، پنجره ها ، و پله ها ، را با توجه به اندازه واقعی آنها طراحی کنید و حتی می توانید رنگ و نوع سطوح آنها را نیز تغییر دهید . در ورزن حرفه ای این نرم افزار می توانید پلان های طراحی شده توسط نرم افزار اتوکد را مورد استفاده قرار دهید .

با انتخاب آیکون مربوط به دوربین شما می توانید نوع سنسور دوربین (1/3 ،1/4 یا ...) همچنین اندازه و نوع لنز ، فرمت  ( MP ،VGA،4CIF،2CIF،CIF) و رزولوشن را برای هریک از دوربین ها تعیین نمایید . پس آز آن دوربین ها را در محل های مورد نظر قرار دهید و تصویر مجازی دوربین را در کنار صفحه مشاهده کنید . شما می توانید با تغییر محل ، ارتفاع یا زاویه ی قرار گیری دوربین بهترین وضعیت نصب دوربین مدار بسته  را مشخص کنید .

در این نرم افزار از رنگ ها برای راحتی کار و مشخص کردن نواحی مختلف تصویر استفاده شده مثلا رنگ سبز نشان دهنده فاصله ای است که در آن قادر به تشخیص افراد خواهید  بود و در قسمت هایی که با رنگ زرد  نشان داده شده امکان شناسایی افراد و در قسمت های قرمز رنگ امکان مشاهده جزئیات را خواهید داشت . همچنین معیار پیکسل بر فوت که برای تعیین میزان جزئیات تصویر در هر ثانیه می باشد . نیز بر روی تصاویر نشان داده می شود که با توجه به اهداف امنیتی محل مورد نظر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

کلید های کپی ، کات ، پیست و ... مانند اکثر برنامه های دیگر می باشد  و برای بیشتر کاربران قابل شناسایی هستند . همچنین پروسه طراحی فضاها بسیار ساده می باشد ، مثلا برای قرار دادن یک پنجره بر روی یک دیوار شما می توانید به راحتی با انتخاب آیکون مربوط آن را در محل دلخواه روی دیوار قرار دهید . 

همچنین امکان تصحیح تغییرات انجام شده تا 30 حرکت قبلی وجود دارد که در صورت انجام عمل اشتباه قادر خواهید بود آن را اصلاح نمایید .

یکی دیگر از امکانات گرافیکی که در این نرم افزار به کار گرفته شده ، استفاده از مدل های سه بعدی افراد و اشیاء است . که می توانید آنها را در محل های مورد نظر قرار دهید و تصویر آنها را در دوربین ها مشاهده کنید این کار به خصوص به مشتریان برای تعیین نوع و محل دوربین مدار بسته بسیار کمک می کند چون انها با معیار هایی مانند پیکسل بر فوت که توسط طراحان استفاده می شود  آشنایی ندارند و بدین وسیله با مشاهده عینی تصاویر با توجه به نیاز های امنیتی خود تصمیم گیری راحت تری خواهند داشت .

پس از پایان طراحی سیستم و تعیین نوع و محل دوربین مدار بسته شما می توانید تصاویر تمامی دوربین ها را مانند آنچه در خروجی DVR داریم در صفحه ای جداگانه ببینید و در صورت لزوم تغییرات نهایی را بدهید .

عملکرد های جانبی :

در کنار عملکردهای گرافیکی نرم افزار عملکردهای محاسباتی و کاربردی دیگری نیز فراهم شده که در تعیین نوع و محل دوربین ها می تواند بسیار مفید باشد . این بخش ها را می توان به طور کاملا مجزا از بخش های اصلی برنامه مورد استفاده قرار داد .

محاسبه لنز دوربین :

یکی از این عملکردها محاسبه فاصله کانونی لنز دوربین یا همان سایز لنز است . فاصله ی کانونی (که به میلیمتر تعیین شود ) . به فاصله مرکز لنز تا نقطه کانونی که همان سنسور تصویر است گفته می شود . هر چه این فاصله بیشتر باشد زاویه دید کوچکتر خواهد بود . برای محاسبه سایز لنز لازم است به قسمت مربوط به محاسبه لنز یا در اصطلاح LENS CALCULATOR بروید . 

با وارد کردن پارامتر های میدان دید ، از جمله فاصله هدف از دوربین ، ارتفاع نصب دوربین ، ارتفاع یا عرض میدان دید و فرمت سنسور تصویر ، می توانید به راحتی سایز لنز خود را مشخص کنید و یا با داشتن سایز لنز و محل نصب دوربین میدان دید دوربین را بدست آورید و در کنار صفحه ، تصویر خروجی دوربین را به صورت سه بعدی مشاهده کنید . برای کمک به انتخاب لنز مناسب در این بخش هم مدل های سه بعدی قرار دارد که می توانید با تغییر محل آنها و تماشای تصویر آنها ، با توجه به محل قرار گیری دوربین بهترین لنز را برای دوربین خود انتخاب کنید و یا در صورت ثابت بودن لنز محل نصب دوربین را نسبت به هدف دید آن تغییر بدهید .

محاسبه ی پهنای باند و فضای ذخیره سازی :

در این قسمت شما می توانید پهنای باند مورد نیاز برای دوربین های تحت شبکه و فضای ذخیره سازی مورد نیاز را مشخص کنید . برای این کار لازم است اطلاعات زیر را به نرم افزار بدهید .

  • رزولوشن:از بین لیست موجود رزولوشن دوربین را انتخاب کنید ، مثلا 576*704 CIF PAL 4 - یا 1024*1280 یا هرزولوشن دیگر .
  • فشرده سازی: نوع و میزان فشرده سازی دوربین را مشخص کنید ،مثلا MPEG 4 -H.264 یا سطح متوسط ، زیاد یا .........
  • فریم بر ثانیه : معمولا میزانی بین 5 تا 30 فریم بر ثانیه است .
  • ساعات روز: تعداد ساعاتی از روز که ذخیره سازی در آن انجام می شود .
  • تعداد دوربین ها : تعداد دوربین هایی که با همین پارامتر ها در سیستم وجود دارند.
  • درصد زمان ضبط تصاویر :مثلا اگر بر روی ضبط دائم باشد 100% انتخاب می شود .
  • پیچیدگی صحنه :با توجه به نوع صحنه انتخاب می شود .
  • درصد حرکت : با توجه به شلوغی محل تعیین می شود .
  • پس از تعیین مقادیر بالا شما در خروجی مقدار پهنای باند و فضای ذخیره سازی لازم برای تک به تک دوربین ها و همچنین برای کل سیستم را خواهید داشت .

معایب نرم افزار JVSG:

از معایب این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد .

  • یکی از مهمترین عوامل در انتخاب نوع و محل دوربین ، نور محیط است . در این نرم افزار هیچ گزینه ای برای تعیین نور وجود ندارد و تمامی محیط ها با نور مناسب و یکسان در نظر گرفته شده اند . پس لازم است که طراح با توجه به میزان نور محیط و محل قرارگیری منابع نوری از تجربه شخصی خود نیز برای طراحی استفاده کند .
  • نرم افزار JVSG در مقایسه با نزدیک ترین رقیب این نرم افزار CCTVCAD  از گرافیک پایین تری برخوردار است و نماهای 3 بعدی آن کمی ابتدایی به نظر می رسد . همچنین امکان ایجاد دموهای متحرک که در CCTV CAD وجود دارد در این نرم افزار پیش بینی نشده است .
  • معمولا در پروژهایی که چندین فضای مجزا وجود دارد نیاز است که نقشه مربوط به هر فضا به طور جداگانه ترسیم شود . از آنجایی که در این نرم افزار امکان ایجاد صحات جداگانه در داخل یک فایل میسر نمی باشد باید برای هر فضا یک فایل جدا ایجاد شود و در پروزه های بزرگ با فضاهای متعدد باید برای هر فضا یک فایل مجزا ایجاد کرد که تعدد این فایل ها باعث سردرگمی طراح و مشتریان می شود .
  • در این نرم افزار توجهی به نحوه ارتباط دوربین ها با NVR یا DVR نشده و امکانی برای تعیین محل اتاق سرور، ترسیم نقشه کابل کشی و محاسبه میزان کابل مورد نیاز وجود ندارد از این رو نقشه کابل کشی را باید به طور مجزا توسط نرم افزارهای دیگر طراحی کرد و اگر محدودیتی برای عبور کابل ها وجود داشته باشد طراح باید آن را در زمان طراحی در نظر بگیرید .

نسخه ی 7 این نرم افزار ماه مارس سال 2014 ارائه شد که نسبت به ورژن های قبلی از امکانات بسیار بیشتری برخوردار است . این نرم افزار در سه ورزن پیشرفته ابتدایی و رایگان ارائه می شود . ورژن پیشرفته این نرم افزار با قیمت 399 دلار و ورژن ابتدایی آن 199 دلار به فروش می رسد . در ورژن پیشرفته امکان استفاده از مدل های سه بعدی ساخته شده توسط نرم افزار های دیگر و همچنین امکان استفاده از پلان های طراحی شده توسط نرم افزار اتوکد وجود دارد که این امکانات در ورژن ابتدایی نرم افزار فراهم نشده است . در ورژن رایگان ان که 45 روز قابل استفاده می باشد . محدودیت های گنجانده شده و تنها برای آشنایی کلی کاربران ارائه شده است . که می تواند یک دید کلی از نرم افزار به کاربر بدهد و تصمیم گیری برای خرید را ساده تر کند . 

در نهایت می توان گفت در نبود رقبای جدی برای این نرم افزار و با توجه به سادگی استفاده ، امکانات نسبتا کافی و قیمت مناسب تر نسبت به دیگر نرم افزارها ،نرم افزار JVSG انتخاب مناسبی برای طراحان و مجریان سیستم های دوربین مدار بسته است .


آمار و ارقام مربوط به حالت ضبط تصاویر در دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:55

مساله انتخاب بهترین حالت ضبط ، یک مبحث دنباله دار و ناتمام در صنعت نظارتی است . برخی ها بر این باورند که ضبط تصاویر بر اساس تحرک  تنها راهی است که می توان استفاده کرد .

زیرا ضبط تصاویر به صورت بی وقفه در واقع به معنی هدر دادن فضای هاردیسک است و تا حد زیادی زمان بازبینی را طولانی تر می کند . اما برخی ها مخالف استفاده از حالت ضبط تصاویر بر اساس تحرک هستند . زیرا ممکن است این حالت ضبط نتواند برخی رویداد های مهم را ضبط کند .

برای آنکه بدانیم که نصب کنندگان در واقع سیستم ها را چگونه نصب می کنند ، از آنها پرسیدیم برای ضبط تصاویر ، شما معمولا کدام حالت را استفاده می کنید . 

این چکیده ی پاسخ آنهاست .

پاسخ نصب کنندگان :

بخش عمده ای از نصب کنندگان (63%) ضبط تصاویر بر اساس تحرک را سه برابر بیشتر از کسانی که موافق ضبط بی وقفه بودند . ترجیح می دادند . مابقی در حدود 15.5% استفاده از ضبط فرآینده / سرعت بالا ، ضبط بی وقفه با سرعت پایین و ضبط سریع در هنگام تحرک را ترجیح می دادند . 

ضبط تصاویر بر اساس تحرک :

اکثر نصب کنندگان تنها از حالت ضبط بر اساس تحرک استفاده می کنند و مهمترین دلیل انها صرفه جویی در حافظه هاردیسک است .

معمولا صحنه های ضبط شده و مخصوصا صحنه های راهروها و پلکان ها تنها در 30 % اوقات یا کمتر ، شاهد تحرک هستند .

ضبط تصاویر بر اساس تحرک در این محیط ها دارای این مزیت بالقوه هستند که می توان تعداد هاردیسک های لازم برای ضبط تصاویر را کمتر نمود یا مدت زمان نگهداری ویدئوهای آرشیو شده را افزایش داد . برای مثال صحنه هایی که دارای 50 % تحرک هستند ، ممکن است به طور نظری نیاز به هاردیسک را به نصف کاهش دهند  یا مدت زمان نگهداری ویدئو را دو برابر کنند .

برخی کاربران شاید ترجیح دهند که مدت زمان نگهداری ویدئوهایشان افزایش یابد و برخی هم صادقانه ترجیح دهند که با استفاده از درایو های کمتر ، در هزینه های خود صرفه جویی کنند . این گونه صرفه جویی ها در سیستم هایی که تعداد زیادی دوربین دارند ، بسیار قابل توجه است .

یکی دیگر از مزیت های ضبط تصاویر بر ساس تحرک ، که بارها به آن اشاره شده است که این حالت از ضبط ویدئو موجب می شود تا اپراتورهای کمتری برای بازبینی ویدئوها درهنگام یک اتفاق موردنیاز باشد . در این صورت ، برخلاف ضبط تصاویر به صورت بی وقفه ، اپراتورهایی که در ویدئوهای دارای تحرک را مشاهده می کنند که این امر می تواند تا حد بسیار زیادی حجم ویدئوهای موردبازبینی را کاهش دهد . لازمه این امر آن است که تشخیص تحرک فعال باشد و به خوبی عمل کند . و این یکی از نگرانی هایی است که کاربران موافق ضبط بی وقفه ، آن را مطرح می کنند . 

اما نصب کنندگانی که موافق ضبط تصاویر بر اساس تحرک هستند . این موارد را در پاسخ مطرح می کردند .

معمولا این امر به هزینه ذخیره سازی و همچنین به محیط بستگی دارد . در اکثر موارد نیازی نیست  که به صورت بی وقفه تصاویری ازپلکانی داشته باشیم که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد .

اکثر مشتریان ما تعداد زیادی دوربین مدار بسته نصب می کنند و تمایل دارند که ویدئوهای خود را دست کم برای 30 روز ذخیره می کنند . و کیفیت ویدئو نیز بالا باشد بر اساس تحرک استفاده می کنیم تا به انها کمک کنیم به اهداف خود دست یابند و هزینه ذخیره سازی آنها نیز در محدوده بودجه شان باقی بماند .

از نظر ما عاقلانه تر این است که از فعالیت ها ویدئو داشته باشیم و نه مناظر وسیعی که هیچ چیزی برای مشاهده کردن در آن نیست .

با این کار می توان در فضای ذخیره سازی صرفه جویی نمود . و رویدادها را زودتر پیدا نمود .

قسمت عمده ای مشتریان ما علاقه مند هستند که ویدئوها را برای موارد قانونی و دادگاهی استفاده کنند . 

آنها همچنین نگران هزینه های ذخیره سازی و اندازه فایل ها هم هستند که ویدئو ها را برای موارد قانونی و دادگاهی استفاده کنند . آنها همچنین نگران هزینه های ذخیره سازی و اندازه فایل ها هم هستند . ضبط تصاویر براساس تحرک موجب می شود تا هنگامی که نیاز است ترکیب خوبی از ویدئو های ضبط شده داشته باشید و وقتی هم که نیازی نباشد ، در فضای ذخیره سازی صرفه جویی کنید .

در بیشتر موارد به طور موثری از فضای ذخیره سازی استفاده می شود . کار جستجو را نیز آسان تر می کند و مجبور نیستید که در زمان هایی که هیچ اتفاقی در ویدئو نمی افتد  . آن را بازبینی کنید مخصوصا در تصاویر مکان هایی که تنها 12 ساعت در روز باز هستند .

ضبط تصاویر بر اساس تحرک راهی کار آمد بری بهینه سازی ویدئوهای  ضبط شده است .

این ویژگی بسیار مهمی است که وقتی به دنبال ویدئوهای مربوط به رویدادهای جالب هستیم ، می توانیم به راحتی و به سرعت ، آنها را پیدا کنیم .

چرا باید از یک اتفاق خالی ویدئو ضبط کنیم ؟ با یک تنظیم مناسب قبل و بعد از ضبط ویدئو می توان تمامی موارد را پوشش داد .

چرا باید فضای هاردیسک را اشغال کنید و ویدئوهایی را ببینید که در آن هیچ اتفاقی نمی افتد ؟

ضبط پیوسته :

حامیان ضبط پیوسته اصلی ترین دلیل گزینش این نوع ضبط را تقاضای  مشتریان عنوان می کنند . صنایع شهری و زیرساخت های حیاتی ، متقاضی ضبط پیوسته در تمام ساعات هفته می باشند . این تقاضا در برخی از موارد ناشی از الزام مقررات موجود و در سایر موارد صرفا به این دلیل است که سازمان های بزرگ توانایی تامین مالی این نوع از تقاضا را دارا هستند  . علاوه بر این ، بسیاری از سیستم های شهری عمدتا از دوربین های PTZ (دارای سه عملکرد چرخش ، مایل شدن ، و زوم) استفاده می کنند . و از آنجایی که دوربین ها دائما در حال حرکت هستند ، دیگر ضبط مبتنی بر حرکت موضوعیت نمی یابد .

مشتریان ما برای مقاصد ثبت شواهد , عموما متقاضی ضبط پیوسته هستند " این مسئله در مورد مشتریان مختلف متفاوت می باشد . ما استفاده بیشتر از ضبط تقویت شده را در دستور کار قرار داده ایم ، ولی در مورد فرودگاه ها ، تصفیه خانه های آب ، و تاسیسات بزرگ شهری ، ضبط پیوسته مورد درخواست مشتری می باشد . 

اغلب مشتریان می خواهند که هرآنچه در برابر دوربین رخ می دهد ثبت شود . برخی از آنان به دلیل الزام قانونی باید یک ذخیره ضبط حداقل سی روزه داشته باشند و به همین لحاظ ضبط مبتنی بر حرکت گزینه آنها نمی باشد . هم چنین از آنجایی که قیمت حافظه بسیار ارزان شده است . مشتریان حاضر هستند برای حافظه اضافی کمی بیشتر پرداخت کرده و در عوض به میزان یک هفته ضبط اضافی داشته باشند .

عدم قابلیت اطمینان درعملکرد  تشخیص حرکت ویدئویی و نگرانی از ضبط نشدن برخی از رخدادها ، عمده ترین دلایل گزینش این نوع از ضبط ویدئویی می باشد . به اعتقاد ما بخشی از این نگرانی ناشی از تجارب اولیه کاربردهای تشخیص حرکت ویدئویی است  که از عملکرد خوبی برخوردار نبودند . با این وصف با توجه به این که ویژگی تشخیص حرکت در اغلب دوربین ها بکار می رود . اکنون طراحان شبکه با چالش جدید شناخت عملکرد مدل های مختلف دوربین ها نیز مواجه هستند . چه در بین سازندگان مختلف و چه در بین مدل های مختلف یک سازنده تامین عملکرد تشخیص حرکت از جانب سرور شبکه نیز امکان پذیر است . البته به بهای اشغال بیشتر CPU .

ما نمی خواهیم چنین ریسکی را بپذیریم که به واسطه سرعت ثبت پایین رخدادی به درستی تشخیص داده نشود و از دست برود . قیمت حافظه اکنون از همیشه ارزان تر است  و مانند گذشته قابل توجه نمی باشد . 

من همواره نگران از دست دادن یک رخداد به واسطه بکارگیری ضبط مبتنی بر حرکت هستم ، اگر چه این نگرانی قاعدتا بی مورد است . ما در گذشته که این عملکرد توسط VMS (حافظه مجازی) صورت می گرفت . و سرور از مشخصات ضعیفی برخورردار بود . با این سیستم مشکلاتی داشتیم ، زیرا بار زیادی به CPU  تحمیل می شد . با بهره گیری از دوربین هایی که خود عملکرد تشخیص مبتنی بر حرکت را داشتند . بار CPU کاهش یافت . ولی در آن زمان این عملکرد به ویژه در نور کم از کیفیت بالا برخوردار نبود و لذا قابل درک بود که از ضبط پیوسته ( با سرعت ثبت پایین) بهره گرفته شود . زیرا ما فکر می کنیم این روش قابل اطمینان تر است . 

ضبط تقویت شده :

طراحان شبکه که سیستم بط تقویت شده را بر می گزینند .غالبا به آن عنوان بهترین رویکرد ممکن می نگرند . از طرفی ثبت کلیه حوادث با سرعت فریم پایین تضمین می کند که اگر هم عملکرد تشخیص حرکت فعال نشود . باز هم ضبط ویدئویی کلیه رخدادها (اگر چه با سرعت پایین )صورت می گیرد . البته سیستم ضبط تقویت شده هم چنان که در آزمایش ضبط مبتنی بر حرکت تقویت شده برشمردیم ، با چالش هایی نیز مواجه است . طراحان شبکه در مورد ضبط تقویت شده چنین اظهار نظر کردند .

ما عموما از یک ضبط پیوسته با کیفیت پایین استفاده می کنیم که در صورت وقوع هر حرکت ، کیفیت ضبط ارتقاء می یابد تا در مواردی از قبیل دعاوی قضایی یا مدنی شواهد قابل قبولی در دسترس باشد .

من دوست دارم که همه چیز را ببینم من متوجه شده ام که حتی با وجود بکارگیری دوربین های سونی ، گاهی اوقات بخشی از یک رخداد ثبت نمی شود . 

درست ترین کار همین است (استفاده از ضبط تویت شده ) . عملکرد تشخیص حرکت هرگز دقت لازم را ندارد . با استفاده از آن لحظات کلیدی از دست می رود و یا این که همه چیز بدون استثناء ضبط می شود .

ما به این نتیجه رسیده ایم که بهتر است یک ضبط ویدئویی با حداقل کیفیت داشته باشیم  تا در مواردی که حرکت تشخیص داده نمی شود . و ضبط صورت نمی گیرد . بکار آید . ما یک دعوای حقوقی را صرفا به خاطر استفاده از ضبط مبتنی بر حرکت داشته باشیم . زیرا در مورد رخدادهای قبل از صحنه حرکت اختلاف نظر وجود داشته باشد . 

ضبط پیوسته با سیستم های کوچک :

اگرچه نتایج فوق برای استفاده کنندگان از VMS های مختلف کما بیش یکسان می باشد (از جمله آن هایی که نسبت به دوربین های SD مگاپیکسل بیش تری را بکار می گیرند )

اما در مورد آن هایی که در هر سایت از 16 دوربین یا کمتر استفاده می کنند تفاوت قابل توجهی به چشم می خورد . در میان این دسته از طراحان سیستم ، نسبت استفاده کنندگان از ضبط مبتنی بر حرکت 13 درصد کاهش می یابد (از 63 درصد به 50 درصد) و نسبت کاربران ضبط پیوسته 5/5 درصد و کاربران ضبط مبتنی بر حرکت تقویت شده 7/5 درصد افزایش دارد . به گمان ما این مسئله ناشی از تمایل غالب به استفاده از فضای بیش تر دیسک سخت در سیستم های کوچک می باشد . سیستم های بزرگ معمولا با فضای ذخیره کوچک تر ساخته می شوند . یعنی میزان ذخیره ای که واقعا مورد نیاز می باشد . در مقابل سیستم های کوچک غالبا مجهز به نرم افزارهای ضبط کننده ویدئویی شبکه ای یا سخت افزار PC کوچک تر با دیسک گردان 1 یا 2 ترابایتی هستند که لزوما مورد نیاز نمی باشد . در واقع طراحان سیستم مس توانند در عوض عدم استفاده از فضای ذخیره ای بزرگ ، به سادگی سیستم را برای ضبط پیوسته طراحی کنند .


دوربین های مداربسته HDCVI
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 10:58

این دوربین ها نسل جدیدی از دوربین های با کیفیت بالا با خروجی تصویر بر روی کابل کواکسیال می باشد . 
محدودیت موجود در دوربین های HDCVI در مسافت های بالاتر از 100 متر ، در این دوربین ها وجود نداشته و امکان کابل کشی تا 500 متر وجود دارد.
علاوه بر این امکان ارسال سیگنال صوت نیز توام با تصویر بر روی کابل کواکسیال  وجود دارد. این دوربین مدار بسته ار فرکانس پایین استفاده می کند و هیچگونه فشرده سازی در آن وجود ندارد. لذا تصاویر زنده این دوربین ها در نهایت کیفیت می باشد . به نظر می رسد که در اینده نه چندان دور جایگزین مناسبی برای دوربین های مدار بسته آنالوگ باشد . قابل ذکر است که این دوربین ها قابل اتصال به DVR های خاص خود است .